לחץ דם
לחץ דם צילום: איסטוק

לרוב אנחנו נוטים לחשוב שחרדה ולחץ נפשי נגרמים בגלל הנסיבות החיצוניות של החיים כמו המצב החברתי, הכלכלי, הזוגי, המשפחתי או המדיני או למשל מערכות היחסים שלנו.

כשאנחנו חושבים על הדברים קצת יותר לעומק, נדמה שחרדה ולחץ נפשי נובעים דווקא מהתגובות הרגשיות שלנו למה שקורה לנו. תגובות כמו פחד, בושה, מבוכה, אשמה וכדומה.

כשמביטים עוד יותר עמוק פנימה אל מה שאפשר לקרוא לו "תת המודע" שבא לידי ביטוי בתחושות הגוף וברגשות שלנו, עמוק יותר מהסברים וניתוחים לוגיים, אנו מגלים שמה שיוצר לחץ נפשי וחרדה בהווה הם לא נסיבות חיצוניות או הרגשות שלנו, אלא השקרים שאנו מספרים לעצמנו בעולם המחשבות שלנו ולרוב באופן לא מודע או מודע רק באופן חלקי.

שקרים, שהם הנסיון הקבוע שלנו להשתחרר ולהתנתק מההרגשה המאוד מוכרת, המפחידה והמכאיבה שאנחנו לא בסדר, לא מספיק טובים, לא ראויים לאישור, קבלה ואהבה.

מהתחושה הזו, אנו נוטים לברוח כל חיינו והיא משותפת לרבים
מאוד מאתנו. השקרים שאנו מספרים לעצמנו הם הסברים, אמונות, פנטזיות, סיפורים, גינויים, הכחשות, ביקורת והאשמות.

הם שקרים כי הם פשוט לא האמת, לא הכנות הרגשית העמוקה שלנו. כנות כזו שמודה בפחדים שלנו, ברגישות, בפגיעות ובצרכים הטבעיים שלנו באהבה, בבטחון, באישור ובקרבה.

מה שמכאיב לנו בפנים וגורם לנו לשוב וליצור בתוכנו את התחושה של חרדה ולחץ נפשי, הוא הנסיון אוטומטי להתנתק מכאב הילדות שלנו, מההרגשה הכואבת שאנחנו פשוט לא מספיק טובים כפי שאנחנו.

איך אפשר לתת מענה לחרדה ולחץ נפשי?
כדי לתת מענה אמיתי ויסודי לעצמנו, אנחנו זקוקים ליחס מסוים, להתייחסות מסויית שתאפשר לנו להירגע מבפנים. התייחסות שלנו לעצמנו.

יש משהו מאוד מרפא בלדבר לעצמנו (הרי כולנו מדברים לעצמנו כל הזמן במחשבות שלנו שנשמעות ממש כמו מונולוג או דיאלוג קולח ולפעמים די לא נעים ועמוס) באופן שמחזק את תחושת האמון והבטחון שלנו בעצמנו.

לרוב זה הדבר האחרון שאנחנו חושבים עליו, אבל כנות אמיתית בנינו לבין עצמנו הכרחית לגמרי כדי שנוכל להרגיש אמון ובטחון בעצמנו.

כנות היא למשל להודות בפני עצמנו, שאנחנו פשוט רוצים לברוח, לסלק את הכאב הזה מתוכנו ולהפסיק להרגיש אותו כי אנחנו ממש פוחדים ממנו ולא יודעים מה לעשות.

כנות היא למשל להודות בפני עצמנו, שאנו לפעמים מוכנים להתפס בכל אדם, ארוע או סיפור כדי להסיח את דעתנו מהכאב המפחיד שיש לנו בפנים.

וכמובן שיש עוד הרבה צורות של כנות רגשית אמיתית שאנו יכולים ללמוד לפתח בתוכנו.

הוידוי הפשוט הזה בפני עצמנו, כשהוא בא ללא האשמה או דרישה לשינוי, כשהוא פשוט מודה ומתוודה במה שאנחנו חשים ומרגישים, מאפשר לנו להתחיל להרגע ולבטוח בעצמנו מחדש.

מנסיוני, הסוד לשחרור מלחץ נפשי ומתח נפשי, הוא כנות רגשית עמוקה. כנות שמודה בכל מה שאנו פוחדים ממנו, בכל מה שאנו חווים ומרגישים וגם בכל מה שאנו באמת זקוקים לו כמו בטחון, אישור ואהבה.

נכתב על ידי אלי קרסניץ (Ph.D) - יוצר, מטפל, מלווה ומדריך בתהליכי ריפוי רגשי, צמיחה והתפתחות אישית. מפתח גישת "להכיר בעצמי" לגילוי, ריפוי וצמיחה אישית מתוך קבלה, הכרה ואהבה עצמית.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו