מחפשים את הפתרון היעיל. חוטובלי עם נתניהו
מחפשים את הפתרון היעיל. חוטובלי עם נתניהוצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

על פי דיווח בעיתון 'הארץ' משרד החוץ מתנגד לפתרון נכסי הנפקדים עבור תושבי עמונה, זאת מחשש לעבור על הדין הבינלאומי ומחשש שהדבר יצור מתח בתקופה הרגישה של תום כהונת אובמה.

בראיון ליומן ערוץ 7 דוחה סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, את הדברים ומתייחסת גם לחוק ההסדרה, למיזם הריבונות במעלה אדומים ולהתיישבות ביו"ש מול הדיפלומטיה הבינלאומית והחוק הבינלאומי.

בדבריה קובעת חברת הכנסת חוטובלי כי הטענה שהובאה בשם משרד החוץ אינה נכונה וכמי שמכהנת כסגנית השר במשרד ומכירה את עמדתו של השר עצמו, קרי ראש הממשלה נתניהו, היא יכולה לקבוע כי "אני בעד הסדרת סוגיית ההתיישבות. זו החובה שלנו מצד המשפט הבינלאומי ולא רק מצד החובה שלנו למתיישבים.

לדבריה הציטוט שהובא ב'הארץ' מתייחס לפתרון נכסי הנפקדים שהתברר כבלתי ישים בשל גודלה הקטן של הקרקע, "מדובר בפתרון שלא נמצא כרגע על השולחן הפוליטי ואין היתכנות לקיים אותו".

לדברים הללו מוסיפה חוטובלי ואומרת כי "העיקרון הוא החשוב, ואותו אומר בישיבת סיעה. ממשלת ישראל בראשות נתניהו אמרה בדו"ח אדמונד לוי מה צריך להיות הפתרון הכולל בסוגיית המאחזים ולגבי ההתיישבות שעל קרקע פרטית. כל הסוגיות האלה הוסדרו בדו"ח אדמונד לוי.

''מה שצריך עכשיו זה לקבל את זה בחקיקה ראשית או החלטת ממשלה. אדמונד לוי הוא הפתרון להכול, ואני חושבת שהרבה שנים רצינו לפתור הכול בסיפוח אבל אפשר לפתור דברים עוד לפני הסיפוח. אפשר לקבל החלטות מערכתיות גורפות שיתנו פתרון לאותם מצבים בעייתיים בנקודות כמו עמונה".

"זה שראש הממשלה וחושב שיש בעיות בחוק ההסדרה, אין בעיה. אפשר לתקן את הבעיות עם משפטנים וזו האחריות שלנו. אנחנו חייבים לייצר מציאות חוקית שתאפשר להתיישבות להתפתח ולפתור את בעיית האדמה הפרטית. האידיאולוגיה שלנו אינה לבנות על קרקע פרטית אלא לישב במקומות בהם זה אפשרי ובמקומות האלה אפשר לבנות עוד הרבה מאוד עמונות.

''יש את כל הכלים לאפשר את זה משפטית, וקוראים לזה אדמונד לוי או חוק הסדרה בתיקונים קלים. יש כאן הזדמנות אדירה להסדיר. זה לא רק שאינו מתנגד לדין הבינלאומי, אלא שהדין הבינלאומי מעדיף לראות את הסוגיות הללו מוסדרות".

באשר להתנגדות העולמית לכל בנייה זעירה מעבר לקו הירוק, אומרת חוטובלי כי לא מדובר כלל בעניין הנהוגע למשפט הבינלאומי אלא למחלוקת המוכרת בין ממשלת ישראל לממשל האמריקאי. "עולם הערכים הישראלי, בטח תחת הממשלה הזו, הוא עולם ערכים שרוצה בהתיישבות ,שהיא מוסרית חוקית ונכונה על פי החוק הבינלאומי. זה מה שאני עושה במשרד החוץ להוכיח שדיני הכיבוש לא חלים עלינו. אנחנו שייכים לחבלי הארץ הזו יותר מכל עם ומדינה אחרים המוכרים לנו כיום".

חוטובלי נשאלה מדוע אם כן לא נשמע קולו של ראש הממשלה נתניהו בתמיכה גלויה ופומבית במסקנות דו"ח לוי, ואם יתכן שבמשרד ראש הממשלה הדברים נראים מורכבים יותר, ואולי משום כך מעדיף נתניהו לשמור על שתיקה.

לדבריה, נאמר לה כבר בעבר שכאשר תגיע למשרד החוץ תבין את מורכבות העניינים ואת גודל הלחצים הבינלאומיים, אך מבחינתה "דברים שרואים משם רואים גם מכאן".

"הוכח שהתפיסה האמריקאית לגבי המזרח התיכון שגויה. אם מישהו חושב שבית בגילה או בעמונה משנה את מערך היחסים ועל הדרמה בסוריה או על הסרבנות הפלשתינית, הרי ברור לכל בר דעת שתשובה היא לא. לא נייצר שום שקט שלווה ושלום אם נסיר בית כלשהו. נדרש כאן פתרון מערכתי אמיץ מול גורמים שונים בעולם שלא חושבים שאנחנו צריכים להישאר במקומות הללו. לעומתם הממשלה הכריעה שצריך להישאר במקומות הללו שואין היתכנות למציאות אחרת".

"תפקידי לדחוף לכך שדו"ח אדמונד לוי יתקבל בממשלה. הדו"ח הזה הוא שם קוד להסדרת כל הסוגיות הבעייתיות בדיני הקרקעות. במשך שנים פליאה אלבק עשתה עבודה מדהימה כשהסדירה את הקרקעות ביו"ש, ומאז בג"ץ אלון מורה כל ההתיישבות פורחת, וראינו ברכה גדולה בכך שנוצרו שטחי בנייה גדולים בעקבות אותה עבודה של פליאה אלבק, ועדיין לא מיצינו את כל השטחים הללו".

באשר לסיכוי להפוך כל החלטת בג"ץ למנוף לצמיחת ההתישבות אומרת סגנית השר כי אינה מסתירה את הפערים בתפיסה בין הממשלה לבין בית המשפט העליון בנושא יהודה ושומרון, ולכן אינה שמה את כל כובד האחריות על כתפי בית המשפט, ובמקביל "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי שיהודים יוכלו להתיישב בקרקע שאינה פרטית ביו"ש".

בהתייחס לקמפיין הריבונות במעלה אדומים והביקורת משמאל, זו המתארת את המהלך כאצבע בעינו של המו"מ המדיני, אומרת חוטובלי כי "זה בעיניי הדבר הנכון לעשות. זה מחזק את מעמדה של ירושלים. מנסים לשלול את הקשר שלנו לירושלים, ואנחנו צריכים להגיד שמעלה אדומים היא ירושלים רבתי, וכמו שירושלים המזרחית סופחה נאמר שבירתנו תמשיך להיות בירתנו המאוחדת ונצרף לזה את מעלה אדומים שיש לה ערך חשוב מבחינת היכולת של ירושלים להתפתח ולהתיישבות לגדול, וגם כקריאת כיוון שאנחנו לא מתכוונים לוותר על ההתיישבות".

ומה לגבי עמדת נתניהו בסוגיית הריבונות במעלה אדומים? חוטובלי משוכנעת שלו היה נשאל נתניהו על כך תשובתו הייתה ש"החלת ריבונות זה עניין של תזמון". היא מזכירה כי גם בגין חיכה לנקודת זמן בהיסטוריה על מנת לספח את רמת הגולן ומזרח ירושלים. לדבריה למהלכים שכאלה יש צורך לחכות לשעת כושר ונצרכת גם עבודת הכנה הסברתית בינלאומית.

לקראת סופה של השיחה התבקשה סגנית השר להתייחס לכנס בו היא צפויה להשתתף במכללה האקדמית נתניה, כנס שמוגדר על פי מארגניו ככנס שיעסוק בפתרון שתי המדינות ובו יתארח שליח האו"ם למזרח התיכון.

על תוכן דבריה בכנס המתוכנן רומזת חוטובלי כשהיא אומרת: "אדבר על השינויים הדרמטיים שהתרחשו באזור, על המשמעויות לגבי ישראל ועל שינוי הפרדיגמה לגבי ההתנחלויות. מדינת ישראל אמרה במשך שנים רבות שההתנחלויות נתונות למו"מ, ואני הולכת להגיד בצורה ברורה שההתנחלויות במציאות הנוכחית במזרח התיכון לא נתונות למו"מ.

"ההתיישבות הזו חייבת לעמוד על תילה ולא עם ריסונים ובלמים כי היא המקור שממנו התחילה כל הציונות בתפיסה שלנו. זה בסיס הקיום שלנו, זו ארץ ישראל האמיתית. אסביר גם מבחינה בינלאומית למה אין בזה שום בעיה בהקשר של תהליך שלום עתידי".

בהקשר זה של דבריה נשאלה סגנית השר אם הגישה שאותה היא מקדמת להכרה והפנמה של חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה נתקלת במחסומים ומקלות בגלגלים מהפקידות הוותיקה של משרד החוץ.

"זה לא קל, אחרי הרבה שנים שמשרד החוץ התרגל לכך שהתשובה לכל שאלה על ההתנחלויות היא לא לדבר על זה ולומר שהנושא ייפתר בהסדר. אמרתי להם שאי אפשר לטאטא את הנקודה הזו וצריך לומר בגלוי שיש לנו זכות להחזיק בקרקעות הללו ביהודה ושומרון. זה השטח ההיסטורי של ארץ ישראל. מהמקום הזה מתחיל הדיון הבינלאומי וזה מקום אחר לחלוטין מהמקום שבו החל הדיון בעבר".