מבקשים אזרחות. גרמניה
מבקשים אזרחות. גרמניהצילום: ערוץ 7

על פי הנתונים החדשים שפירסמו השלטונות בגרמניה, מאות מיהודי בריטניה שאבותיהם נמלטו מגרמניה הנאצית, ביקשו בחודשים האחרונים לקבל אזרחות גרמנית.

מדובר בעלייה של פי עשרים מאשר התקופה שלפני החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי.

שלטונות גרמניה מסרו כי בימים אלו מטופלות מעלה ל-400 פניות רשמיות לקבלת אזרחות גרמנית מצד יהודים המתגוררים בבריטניה, שאבותיהם נמלטו מאימת הנאצים. עוד 100 פניות "שככל הנראה יובילו לקבלת אזרחות גרמנית" על פי הרשויות בגרמניה, התקבלו ממש לאחרונה.

עד החלטת ה"ברקזיט" עמד מספר הפניות השנתי מצד יהודי בריטניה לקבלת אזרחות גרמנית על 25 בלבד.

מייקל ניומן, יו"ר "האגודה לפליטים יהודיים" בבריטניה, שהגיש בעצמו בקשה לקבלת אזרחות גרמנית, סיפר בראיון ל"גארדיאן" הבריטי כי ארגונו קיבל לאחרונה פניות רבות מצד יהודים שביקשו להתעניין בקבלת אזרחות גרמנית לאחר שאבותיהם נמלטו עם עליית הנאצים.

"תהליך קבלת האזרחות ממדינה שהתאכזרה לאבותיהם הוא אתגר נפשי קשה מאוד עבור חלקם. זה אירוני, כי הארגון שלנו הוקם על מנת לסייע לאנשים להיות אזרחים בריטיים אחרי מלחמת העולם השנייה, וכעת, 70 שנה לאחר המלחמה, אנו מוצאים את עצמנו מסייעים לאנשים שמבקשים אזרחות גרמנית ואוסטרית, בגלל ההתפתחויות בבריטניה".

אימו של ניומן הגיעה לבריטניה בגיל 27, יום אחד בלבד לפני פריצת מלחמת העולם השנייה. סבתו נרצחה במחנה השמדה בפולין.

גם אוליבר מרשל, היסטוריון המתמחה בהגירה בינלאומית, הוא אחד מיהודי בריטניה שהגישו את הבקשה לקבלת אזרחות גרמנית. הוריו של מרשל התגוררו בפרנקפורט, אך היגרו לארה"ב בשנת 1941 ומשם עברו לבריטניה. "ה"ברקזיט" סגר עבורנו דלתות, וקבלת דרכון גרמני פותחת עבורנו דלתות. אני חושב שזה חלק מיהדותי, לשמור על אפשרויות פתוחות, כי אתה לעולם לא יודע מה יקרה".

הוא סיפר כי סבתו, קלרה רוזנברג, שאיבדה רבים מבני משפחתה בשואה, היתה כועסת עליו מאוד אם היתה יודעת כי ביקש דרכון גרמני, אולם אימו בת ה-93 דווקא מבינה אותו ותומכת במעשיו.

גם ג'ודית וולף, 45, המתגוררת בלונדון, מעולם לא חשבה על הנסיון לקבל דרכון גרמני, עד תוצאות משאל העם על ה"ברקזיט". אביה של וולף, פרנץ, נמלט מברלין ללונדון בשנת 1939 אולם עם תחילת המלחמה סומן כ"נתין אויב" יחד עם 80 אלף מהגרים מגרמניה שהשתקעו בבריטניה.

"הייתי המומה מתוצאות משאל העם. לפתע ראיתי את הדלתות לאירופה נסגרות בפניי. הבנתי שאם אהפוך לגרמניה אמנע את זה, ויצרתי קשר עם הקונסוליה הגרמנית. למרות שאני לא מדברת גרמנית, אני יכולה לדמיין את עצמי מתגוררת בגרמניה בעתיד. קיבלתי סיוע ממשפחה גרמנית שאבותיהם סייעו לפני המלחמה לאבי, שהיה צייר מפורסם שעבודתו הוכרזה כ'דגנרטית' על ידי הנאצים. כל זה גרם לי לחוש קירבה גדולה יותר לשורשים הגרמניים-יהודיים שלי" סיפרה וולף.