נאור ושקד. ארכיון
נאור ושקד. ארכיוןצילום: Yaacov Cohen/Flash90

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, שיגרה אתמול (רביעי) מכתב חריף לשרת המשפטים איילת שקד בעקבות הצעת החוק לביטול הצורך ברוב של 7 מתוך 9 לבחירת שופטים לבית המשפט העליון.

בפתח המכתב מבהירה נאור כי למרות שמדובר בהצעת חוק פרטית, בעקבות הפרסומים לפיהם שקד תומכת בחוק ולנוכח העובדה שהשרה איננה מכחישה זאת, היא יוצאת מנקודת הנחה ששקד אכן עומדת מאחורי ההצעה.

"הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'; משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויָים ברוב מיוחד, אזי 'כללי המשחק' הקונסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי הוועדה", מציינת נאור במכתב.

לדבריה, "מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'".

"לפיכך, אני נאלצת להודיע – על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג'ובראן – כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות. כל אחד מאתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק", מבהירה נאור.

"עוד אני מבקשת להבהיר כי אין אנו מבקשים להתערב בהליכי החקיקה של הכנסת, אף שיש בהם משום ניסיון לשנות את כללי המשחק תוך כדי המהלכים עצמם", קובעת נאור, "אף אין אנו עוסקים בספקולציות על היתכנותם של הליכי החקיקה או על תבונתם. אולם ברור שכשם שהרשות המחוקקת פועלת בכל דבר ועניין כהבנתה, אף אנו – השופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים – נפעל כל אחד לפי שיקול דעתו, והכל כמובן תוך כיבוד החוק".

בסיום המכתב מציינת נאור, "אף שצר לי שהגענו עד הלום אני רואה להבהיר שמבחינתי אין מניעה להמשיך בפגישות העבודה בינינו כסדרן, תוך שיתוף פעולה, וזאת בכל ההיבטים האחרים הכרוכים בעבודתנו המשותפת".

מלשכת שרת המשפטים איילת שקד נמסר בתגובה: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה, "הודעתה החריגה של הנשיאה נאור היא תגובה מתבקשת להתנהלות הפרועה וההרסנית של השרה שקד כלפי מערכת המשפט. מדובר באגרוף ועוד אגרוף, הסתה ועוד הסתה, נזק ועוד נזק ששקד מנחיתה על מערכת המשפט. שקד פוגעת אנושות ביסודות שלטון החוק של ישראל, ובל תתפלא כאשר ראשי המערכת מאותתים לה כי לא עוד".

שרת המשפטים לשעבר ח"כ ציפי לבני מסרה בתגובה להודעת נאור, "מול כוחנות הרסנית צריך צעדים חריגים. הניסיון להטיל לחץ על שופטי העליון לא היה צריך לבוא לעולם. שמירה על בית המשפט זה לא רק אינטרס של שופטים - אלא קודם כל אינטרס של הציבור".

מנגד, מנכ"ל הפורום המשפטי למען ישראל, נחי אייל, מחזק את השרה שקד "שמבצעת צעד נוסף, אמיץ ומשמעותי להפיכת בית המשפט העליון לכזה שמייצג את כל חלקי החברה הישראלית. אנו קוראים לנשיאה נאור לחדול מהפעלת לחצים בלתי לגטימיים שמטרתם שימור ההגמוניה המשפטית עבור קליקה משפטית מצומצמת ולשתף עם השרה שקד פעולה במטרה לבחור שופטים ראויים לבית המשפט העליון ובכך לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט".