המחאה בהר חברון
המחאה בהר חברוןצילום: מזכירות סוסיא

עשרות מתושבי יתיר וסוסיא ערכו היום (שישי) צעדת מחאה לכיוון גבעה הסמוכה ליישובים, עליה מקימים ערבים מבנה בית ספר בשטח שנמצא על אדמות מדינה.

בין המשתתפים בצעדת המחאה - צביקי בר חי, כיום מנכ''ל החטיבה להתיישבות ובעבר ראש המועצה האזורית הר חברון.

המנהל האזרחי הוציא צו להפסקת הבניה במקום, מה שלא הפריע לערבים להמשיך ולבנות תוך שהם נוקטים צעדי זהירות ובונים בתקופת החגים - אז פעילות הפקחים מצומצמת יותר.

בניית בית הספר מצטרפת לארבעה מוקדים נוספים של בניה לא חוקית המקיפים את היישוב סוסיא. במועצה האזורית הר חברון מזכירים כי נחשפה בנייה במימדים של עיר על שטחי C, קילומטרים ספורים מהיישוב סוסיא, ועל פי הנראה כמות הבתים תיאלץ את הרשויות לאשר בדיעבד את המקום.

בימים האחרונים שיגרה מזכירות היישוב סוסיא מכתב לאלוף פיקוד המרכז רוני נומה, בו מתריעים התושבים כי "לאחרונה מתבצעת בניה קשיחה ומכוונת במרחב סוסיא ובשטח C. המגמות ברורות - לחבר את המתחמים באזור לרצף ערבי על שטחי C וליצור חיץ בתוך שטח C סביב ההתיישבות היהודית".

במכתב מציינים התושבים כי "המהלך מגובה בכסף זר ובגופים פלשתינים והרפיון וחוסר המעש השלטוני הישראלי זועק לשמיים".

בסוף המכתב הם מדגישים כי "כמי שהגיעו לאזור בתול זה לפני 35 שנה לא נסכים שמציאות זאת תתקדם. כבר בימים הקרובים יחלו סיורים של נוכחות באזורים אלו. במקום שבו המדינה לא עושה את המוטל עליה יעשו זאת אזרחיה. אנו מבקשים פגישה דחופה איתך ועם מפקד האזור על מנת להחזיר את השקט לאזורנו".

בנייה בלתי חוקית
בנייה בלתי חוקיתצילום: מזכירות סוסיא

איתי אלמליח, יו"ר מזכירות סוסיא, אמר כי "לתושבים נמאס לשבת ולצפות בעיניים כלות בבניה הממארת שצצה לה באחרונה מראש כל גבעה, הבוקר מסמן שלב חדש במאבק בו לא נאפשר עוד את השקט שבחסותו מתבצעת הבניה אנו נגיע לאזורים ונדרוש מהממונים על כך להתחיל לטפל ברצינות, לצערי האכיפה הבררנית וההתנהלות בשטח מסמנת לערבים שניתן להמשיך ולבנות ללא כל הפרעה".

ראש המועצה יוחאי דמרי מסר, "אני שב ומתריע כי היקפי הבניה הערבית הלא חוקית באזורנו יובילו אותנו לנקודת האל חזור בה נאבד חלילה את אחיזתנו באדמות מדינה רבות, זאת כחלק מתכנית סדורה של הערבים שמטרתם לייצר רצף ערבי מרצועת עזה לשטחי יהודה ושומרון דרך הנגב ובכך לחנוק את מדינת ישראל.

"אנו מצפים לפעולות נחרצות ומתמשכות שישימו לדבר סוף. לגורמים האחראים לכך יש את הכלים, וללא ספק נוכל לעצור את פורעי החוק", הדגיש דמרי.