קלינטון וטראמפ
קלינטון וטראמפצילום: רויטרס

לני בן דוד, לשעבר ציר שגרירות ישראל בוושינגטון וכיום מנהל במרכז לענייני ציבור ומדינה, מביע בראיון לערוץ 7 אכזבה מהמתרחש בבחירות בארצות הברית.

בן דוד מציין כי שני המועמדים המתמודדים היום על הנשיאות הם הגרועים ביותר שהעם האמריקאי יכול היה לקבל, "זה כישלון אדיר של מערכת הבחירות בארה"ב. המערכת פשוט פישלה, היא הייתה אמורה להוציא את המועמד הטוב ביותר וזה לא קרה".

את הכישלון תולה בן דוד בשיטת הפריימריס הנהוגה בארה"ב וגם בחלק מהמפלגות בישראל: "פעם המועמדים היו נבחרים על ידי אנשי המפלגה. לאחר שהם אימצו את שיטת הפריימריז הם הוציאו את הבחירה מידי אנשי המפלגה וזה הפך להיות קרב של פרסומות וכסף. יש הרבה אנשים עם ניסיון בצד הרפובליקני כמו מיט רומני או מרקו רוביו שהם לא שחקני ריאליטי כמו טראמפ. גם בצד הדמוקרטי רבים ידעו שהילארי קלינטון לא מסוגלת ולא ראויה לאמון אבל היא ניצחה את אלה שהיו טובים ממנה כי היתה לה מכונה משומנת, פעילה וחזקה".

בן דוד מזכיר גם את הרלוונטיות של הנושא לשדה הפוליטי הישראלי: "לפי כעשרים שנה קיבלתי הזמנה מח"כ צעיר לבוא ולתת שיעור על שיטת הפריימריז בארה"ב. ישבו שם יוסי ביילין, אברהם בורג ובנימין נתניהו. אמרתי להם שהבעיה בפריימריז היא שהוא מבטל את ההשפעה של המפלגות על המירוץ. הם דווקא אהבו את הרעיון. אמרתי להם שזה יכול לפגוע במערכת הפוליטית אבל הם אהבו את זה. השיטה הזאת אולי טובה לעם שאוהב את השואו, אבל לא בטוח שהיא טובה למדינה".

עם זאת, בן דוד מאמין שכל אחד מהשניים, אם ינצח, לא יוכל להפסיק את התמיכה בישראל. "יהיה אשר יהיה המנצח, המזל הוא שאת מדיניות החוץ הנשיא לא מנהל לבדו. המדיניות צריכה להיות מאושרת גם על ידי הקונגרס. זה חשוב מאוד לגבינו".