בודפשט
בודפשטצילום: Yossi Zamir/Flash90

מפלה לראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. לאחר שבמשאל העם שהתקיים בחודש שעבר הצביע רוב מוחץ של אזרחי הונגריה נגד תוכנית חלוקת הפליטים של האיחוד האירופי, וקבעו כי הונגריה לא תקבל פליטים לשטחה, ביקש אורבן להעביר שינוי בחוקה במסגרתו ייקבע כי תיאסר התיישבותם של פליטים בשטחה של המדינה.

"אוכלוסיות זרות לא יוכלו להתיישב בהונגריה. אזרחים זרים שיבקשו להתיישב בהונגריה ייאלצו לקבל את הסכמת הרשויות והאסיפה הלאומית ההונגרית", נכתב בתיקון לחוק שהציע אורבן.

אלא שלמרות התחזיות המוקדמות שניבאו ניצחון להצעתו של אורבן, נחל ראש הממשלה ההונגרי אכזבה גדולה כשההצעה זכתה לרוב של 131 תומכים בקרב חברי הפרלמנט, כאשר לאישור ההצעה נדרשו 133 תומכים לפחות, רוב של שני שלישים מקרב 199 חברי הפרלמנט.

חלק גדול מהמפלגות, לרבות מפלגת הימין "יוביק" שחבריה היו אמורים לתמוך בהצעת החוק של אורבן, נמנעו מההצבעה. בעקבות ההימנעות העריכו פרשנים פוליטיים כי בבחירות שיתקיימו בהונגריה בשנת 2018 תציב את עצמה מפלגת "יוביק", המתנגדת להגירה להונגריה וחבריה אף הואשמו באידיאולוגיה אנטישמית, כאלטרנטיבה למפלגת "פידש" של אורבן שזכתה בבחירות האחרונות לרוב גדול.

עוד לפני ההצבעה ביום שלישי בפרלמנט ההונגרי, אמר אורבן כי למרות שתוצאות משאל העם מחודש אוקטובר לא הוכרו בצורה חוקית עקב שיעור מצביעים נמוך מכפי שנקבע בחוק, תוצאות המשאל העניקו לו רוח גבית להצעה לשינוי החוקה כך שתאפשר את דחיית תוכנית חלוקת הפליטים של האיחוד האירופי, במסגרתה נקבע כמה פליטים תידרש לאכלס בשטחה כל מדינה באיחוד.

מדיניותו של אורבן הביאה למשבר ביחסים בין האיחוד האירופי להונגריה, כאשר ראשי האיחוד אף איימו בסילוקה של הונגריה מהאיחוד אם תדחה את תוכנית חלוקת הפליטים.

"תוצאות ההצבעה היום הן פיאסקו זמני עבור אורבן, בדומה למשאל העם שבסופו של דבר לא תוצאותיו לא הוכרו באופן רשמי" אמר הפרשן הפוליטי ההונגרי רוברט לאסלו.