נתניהו, לנדבר וליברמן באירוע לרגל יום העולה
נתניהו, לנדבר וליברמן באירוע לרגל יום העולהצילום: יוסי זמיר

משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית ערכו היום (שלישי) לראשונה טקס לציון יום העלייה לישראל.

הטקס התקיים במרכז הקונגרסים בנייני האומה בירושלים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, יחד עם מאות עולים, וותיקים וחדשים, מכל רחבי העולם.

נתניהו אמר בטקס: "ממשלת ישראל, על כל חלקיה שמיוצגים כאן היום, כל המשרדים, תמשיך לפעול בתנופה לחיזוק העלייה, הגברת העלייה. אנחנו מתקדמים במהירות לאותו רגע היסטורי שלא היה מאז ימי בית שני, שרוב העם היהודי יחיה בארץ ישראל".

"היעד הזה קרוב מתמיד, ואני חושב שזו הדרך היחידה האמיתית להבטיח את עתידה של ישראל כמדינת היהודים, מדינה מבוססת, משגשגת, שטופת אור; מדינה ששכנותיה מקבלות בלא עוררין את קיומה, כי היא חזקה מאוד; מדינה שרוצים לקשור איתה בריתות, מדינה שבסופו של דבר עושים איתה שלום. בזכות מי? בזכות שרשרת הדורות, שרשרת העולים שהגיעו הנה במאה השנים האחרונות. ולעולים הוותיקים ולעולים החדשים אני אומר דבר אחד: עלו והצליחו, פשוטו כמשמעו", חתם נתניהו את נאומו.

החלק האומנותי של הערב כלל מספר מחוות לעליות השונות, מחמש העליות הראשונות ועד העליות הבולטות מאתיופיה וחבר העמים. האירוע כלל גם הופעות של הזמרים ישראלה אסגו, מישה קירקילן ועוד.

לרגל היום החגיגי הציג משרד העלייה והקליטה מספר נתונים סביב העליות והעולים בישראל. מקום המדינה ועד ימינו, אוכלוסיית ישראל הוכפלה פי עשרה. קליטת העלייה נהפכה לאחד מהיעדים המרכזיים של מדינת ישראל וכמנוף לצמיחתה ולפיתוחה.

כיום המדינה מונה כ-8 מיליון תושבים, כאשר 40% מהם לא נולדו כלל בארץ. מאז קום המדינה עלו לישראל כ-3 מיליון עולים חדשים, מכ- 200 מדינות ברחבי העולם, מארה"ב ועד מוזמביק.

לצד העליות הבולטות מחבר העמים, מאירופה וכן ממדינות המזרח התיכון ישנן מדינות נוספות ומעניינות מהן הגיעו עולים לישראל.

באי גיברלטר לדוגמא, ישנה קהילת יהודים קטנה המונה 600 נפשות, 46 מתוכם עלו לארץ. 22 עולים הגיעו מרפובליקת מאוריציוס הנמצאת בדרום מערב האוקיינוס ההודי. 11 עולים הגיעו לארץ מקלדוניה החדשה שבדרום מערב האוקיינוס השקט. 4 עולים בלבד עלו מסורינאם השוכנת בחוף הקריבי של אמריקה הדרומית. 8 עולים הגיעו מפולינזיה הצרפתית שבדרום האוקיינוס השקט. ב-15 השנים האחרונות עלו ארצה 345,890 עולים חדשים.

מרבית העולים מארה"ב וארגנטינה השתקעו בירושלים עם 9,166 עולים חדשים ו-1,016 עולים בהתאמה. נתניה היא העיר המובילה בקליטת עולים מצרפת עם 9,827 עולים חדשים. חיפה היא העיר בה הכי הרבה עולים מברית המועצות עם 15,959 עולים חדשים. פתח תקווה היא העיר המובילה והמועדפת על העולים מאתיופיה עם 3,773 עולים חדשים ממדינה זו.