טראמפ. עלול להפתיע גם את ישראל
טראמפ. עלול להפתיע גם את ישראלצילום: רויטרס

נמאס כבר להסביר את 'איך הם לא זיהו' ושאר מטבעות הלשון שנאמרות בכל בוקר שאחרי מערכת בחירות מפתיעה נוסח 'יום הדין של הסוקרים' ו'הנפילה הגדולה של התקשורת'. נמאס כבר להכות על חטא ולקונן על השיטה ששוב ושוב לא מוכיחה את עצמה.

ביום הזה אי אפשר שלא להיזכר בליל הבחירות האחרונות בישראל - אז חבט בנימין נתניהו בכל תחזיות הסוקרים והפרשנים שעשו שעות באולפני הטלוויזיה - וניצח את הרצוג עם 30 מנדטים. אז נכון, טראמפ אינו נתניהו וארצות הברית אינה ישראל, אבל ההפתעה היתה זהה.

דונלד טראמפ הצליח במערכת הבחירות הזו להעיר תאים רדומים בקרב אוכלוסיית ארצות הברית - ולהפיח בהם תקווה לעתיד אחר. מדובר באמריקנים רבים המבקשים להחזיר את ארצות הברית מידי הממסד לידיהם. נפשם נקעה מההסתאבות השלטונית. קלינטון סימלה בעיניהם את הממסד וטראמפ את מי שקורא עליו תיגר.

כשטראמפ דיבר על שינוי, הילרי לגלגה: 'אתה תביא את השינוי? אתה, רדוף השערוריות ורצוף השקרים תצעיד את ארצות הברית לעתיד טוב יותר?'. אבל הבוחרים הרבים המחישו בפני המועמדת הדמוקרטית, שגם בין שתי אלטרנטיבות גרועות יש בהחלט מקום לבחור: בבחירה שבין הפרחח למושחתת - הם בחרו בפרחח.

ביום שאחרי, דונלד טראמפ לא חייב לאף אחד שום דבר. זה היה ניצחון של איש אחד. כולם היו נגדו: הדמוקרטים, הממסד הרפובליקני, ידוענים ומובילי דעת קהל וכמובן גופי התקשורת המובילים בארצות הברית. מלבד מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, שלאורך כל מערכת הבחירות, מאז שפרש מהמירוץ והעביר תמיכתו לטראמפ וראש עיריית ניו-יורק לשעבר, רודי ג'וליאני שהאמין בו עד הסוף ופעל לבחירתו, כולם היו נגדו. זה היה אחד נגד כולם.

זו הסיבה שהעתיד כה לוט בערפל, במיוחד מבחינתה של ישראל. בירושלים עולצים על בחירתו. אגף הימין שלא יודע הבוקר אם לצחוק או לבכות מרוב התרגשות ואושר. שרים בימין כבר מוציאים הודעות הקוראות לראש הממשלה להפשיר בניה בירושלים וביהודה ושומרון - ושדולת ארץ ישראל בכנסת כבר מכנסת ישיבה חגיגית מיוחדת. אולם עושה רושם שסבב ההפתעות רק החל הבוקר.

טראמפ אינו רפובליקני. טראמפ הוא טראמפ. למרות היותו פרו-ישראלי מובהק, ואמירותיו מן העבר אף מלמדות שעמדותיו המדיניות בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני מצטלבות עם מדיניות הממשל הנוכחי בישראל, למרות שבסוגיה האיראנית הוא יישר קו עם עמדתו של ראש הממשלה נתניהו - טראמפ כמו טראמפ עלול ברגע האמת להפתיע. וכשהוא יפתיע, זה עלול להיות כואב.