מתנגד. מיקי זוהר
מתנגד. מיקי זוהרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני, מינה את חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד), רכז הקואליציה בוועדה, לנהל את הדיונים על חוק מבנה הבורסה במסגרת ההסכמות בחוק ההסדרים.

הדיון על החוק ייערך היום בוועדת הכספים בשעה 12:00.

מטרת הצעת חוק מבנה הבורסה היא לאפשר שינוי מבנה הבעלות על הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר מאוגדת החל משנת 1953 כחברה מוגבלת בערבות ללא הון מניות, אשר נאסר עליה בחוק ניירות ערך לחלק רווחים כל עוד היא בורסה יחידה בישראל. שינוי המבנה יהפוך את הבורסה לנקייה יותר מאינטרסים זרים של בעלי השליטה בה משום שהצעת החוק לא תאפשר שליטה בבורסה ביחד עם מתן שירותי מסחר.

הבעלות על הבורסה תופרד מהחברות בבורסה (למתן שירותי מסחר), בדומה להליך שעברו בורסות רבות בעולם.

ח"כ מיקי זוהר אמר היום: "המהלך לשינוי מבנה הבורסה הוא מחויב המציאות קל וחומר לאור מצבה העגום של הבורסה. זהו אבסורד שהבורסה הישראלית של אומת ההיי טק נותרה אחת הבודדות לצד הבורסות בקזבלנקה ובאבו דאבי שלא עברה שינוי מבני. אני מברך על המהלך של שר האוצר והרשות לניירות ערך. זהו מהלך היסטורי שיביא לביטול השליטה ההיסטורית של הבנקים בבורסה ולהפחתת כוחה של המערכת הבנקאית בבורסה ולהתפתחות של הבורסה כאפיק גיוס כספים נוסף למשק הישראלי, ליזמים פרטיים ולחברות קטנות ובינוניות".

"בורסה חזקה בישראל תגרום למשקיעים בשוק הנדל"ן לעבור להשקיע בשוק ההון. יחד עם זאת, אני סבור שיש לנקוט בצעדים נוספים כמו הפחתת המס על הבורסה כדי לעודד השקעה בבורסה הישראלית.
בכוונתי לשמור על האזרחים ולפעול להקטנת העמלות באמצעות תחרות ופיקוח בשוק ההון ואשקול לאשר את כניסתם של ברוקרים מחו"ל. באשר להצעה לשנות את ימי המסחר, יש לזכור שזו מדינה יהודית, עבודה ביום שישי עלולה להביא לחילול שבת המוני, אתנגד לשינוי ימי המסחר", הוסיף.