ילדים יהודים במחנה מעבר בתימן ערב עלייתם לארץ בשנת 1949
ילדים יהודים במחנה מעבר בתימן ערב עלייתם לארץ בשנת 1949צילום: ELDAN DAVID, לע"מ

הממשלה צפויה לאשר מחר (ראשון) את חשיפת החומרים של ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1948-1954.

זאת, בהמשך לפנייתה של שרת המשפטים איילת שקד ופנייה דומה של ח"כ נורית קורן, מחודש מאי השנה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה למינוי שר שיטפל בסוגיה. נתניהו מינה את השר צחי הנגבי לטיפול בעניין.

כעת, עם סיום הבדיקה, בסיוע גנז המדינה והיחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, מובאת הסוגיה לאישור הממשלה. לאחר אישור הממשלה הדבר יובא לאישור ועדת החוקה של הכנסת.

על פי ההצעה, יפורסמו לציבור הפרוטוקולים החסויים של ועד כהן-קדמי משנת 2001, וכן רשימות שנתפסו על ידי הוועדה, מידע על התנהלות רשויות הרווחה באותה עת ועוד. ועדת כהן-קדמי בחנה את הטענה שהיתה מעורבות ממסדית בהיעלמות ילדי תימן, ובחנה גם מקרים פרטניים שהובאו לעיונה. מתוך 1,053 מקרים אותם בחנה הוועדה, נקבע כי 979 נפטרו, 69 הוגדרו "עלומים" (מקרים בהם לא נמצאה עדות למיקומם הנוכחי של הילדים) – 13 מתוכם עוד בתימן, וחמישה אותרו.

המדינה תכבד רצון של משפחות שיבקשו לא לחשוף את החומר בעניינן. בנוסף, על מנת לשמור על פרטיות המשפחות, מידע מזוהה בעניינים רפואיים, רווחה ומידע אחר שיש בו פגיעה בפרטיות, לא יפורסמו לציבור אלא יועמדו לעיון המשפחות. עם זאת, מקרים של נעדרים או נפטרים יפורסם, אלא אם המשפחה תבקש מעצמה את אי פרסום הפרטים.

המשפחות לא יהיו רשאיות לעיין בתיקי אימוץ, אלא אם המאומצים יאשרו זאת. כדי לייעל את העניין, הממשלה תפנה למאומצים הידועים, על מנת לקבל אישור בית משפט לחשיפת המידע לגביהם.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה הערב, "באיחור של שנים רבות, אני שמחה שהממשלה תאפשר סופסוף להאיר על פרשה זו שהעיבה על קבוצות שלמות בקרב אזרחי ישראל והטילה צל על התנהלות המדינה בתקופת היווסדה. יש אינטרס ציבורי גדול מאוד לחשיפת הפרשה, ולחשיפת מקסימום הפרטים שניתן. עידן ההסתרות במדינה תם מזמן. אני מודה ליחידה הממשלתית לחופש המידע ולגנז המדינה על העבודה המאומצת בבחינת החומר הרב והצעת מתווה לחשיפתו, ואני מודה לח"כ נורית קורן שהיתה ממובילי המאבק לחשיפת החומר".