בובת טראמפ במפגני המחאה
בובת טראמפ במפגני המחאהצילום: רויטרס

המהומות בארה"ב נמשכות - והמפגינים מוסיפים להביע את מחאתם התקיפה על בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר הדס כהן, מומחית לפוליטיקה אמריקנית הסבורה כי כשם שטראמפ מראה סימני ריכוך כך גם המפגינים יירגעו ויתרככו.

לדבריה התגובה ברחוב האמריקני, תגובה שהיא חסרת תקדים בפוליטיקה האמריקנית, אינה מפתיעה שכן, "מזמן לא ראינו מערכת בחירות סוערת כזו".

להערכתה, "גם אם קלינטון הייתה מנצחת היינו רואים תגובות דומות מהצד השני".

ד"ר כהן מבהירה כי טראמפ צוייר ותוייג כ'איש המפחיד של אמריקה הליברלית', וככזה בחירתו מוציאה את המפגינים לרחובות, אם כי להערכתה "הוא הולך להיות יותר ליברלי".

בהקשר זה היא מזכירה הצהרות מפוייסות הרבה יותר מבעבר כלפי יריבתו הילארי קלינטון, הודעתו לפיה בחן את תכנית 'אובמה-קר' ובכוונתו לשמור על כמה מהמרכיבים הכלולים בה. כמו כן, לטענתה, כאשר הוא מדבר בימים האחרונים על הסכסוף הישראלי-פלסטיני - הוא אומר שבכוונתו לפתור אותו.

במקביל, עולות השמועות על אפשרות לפיה בכוונתו לשמור על תפקיד בכיר בקבינט שלו ללא פחות מאשר יריבתו הילארי קלינטון. כל אלהף לדברי ד"ר כהן, מעידים על טראמפ מרוכך ורגוע הרבה יותר מכפי שהכרנו בתקופת מערכת הבחירות.

לשאלה אם מדובר בטראמפ עצמו או ביועצים שסביבו המובילים לשינוי היא קובעת נחרצות כי "זה הוא".

היא מוסיפה ומבהירה כי טראמפ "הוא ניו יורקר" ואינו סגנו, פנס מ'מסיבת התה', "אידיאולוג עם פלטפורמה מאוד דתית וימנית. טראמפ אינו כזה. הוא הגיע מניו יורק וחי בעולם מאוד ליברלי. כל זה לא הולך להימחק. הוא דיבר כפי שהוא דיבר כדי להיבחר. אין לו בעיה לזרום בתוך הזרמים השונים".

באשר לעתיד המהומות ברחובות אמריקה אומרת ד"ר כהן כי קשה להעריך לאן מובילים פני הדברים. "הכול מאוד נפיץ בגלל הרטוריקה שבה הוא השתמש במסע הבחירות שלו. הדרך שבה הוא דיבר על נשים, הקלטות, הטענות של 13 הנשים נגדו, הדרך בה דיבר על השחורים והמקסיקנים. הדברים מפריעים לאוכלוסיות שונות שמרגישות שמיתגו אותן, זה מפריע לדור הצעיר - והתגובה מזכירה את שנות השישים. הפער בין הדור הצעיר לדור המבוגר שאומר שלא היתה באמת אלטרנטיבה. מה שהיה הוא המשך של הסטטוס קוו מצדה של קלינטון, לעומת השיח הפרובלמטי של טראמפ".

ומה באשר לעתידה של קלינטון? לאן היא תלך מכאן והלאה? ד"ר כהן לא ממהרת לנחש ולהמר אם כי היא אינה שוללת אפשרות של מרוץ נוסף לנשיאות בעתיד- ומעבר לכך המשך עבודה כפוליטיקאית, "אני לא יודעת, אבל לא נראה לי שהאישה שהייתה מעורבת בצורה אינטנסיבית כל כך שלושים שנים בפוליטיקה האמריקנית תיעלם מהזירה הציבורית. אולי היא תחבור לאובמה והם יעשו משהו ביחד. אני לא יודעת", היא מסכמת.