סופר מון
סופר מוןצילום: רויטרס

הביטו הערב לשמיים, אתם עומדים לראות את הירח הגדול והבהיר ביותר זה 68 שנה, מאז 1948.

החל משעות הערב תתרחש תופעה המוכרת בשם "סופר מון" (super moon) – מצב שבו הירח מלא ומצוי בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ. הירח המלא של אמצע חודש חשוון ייראה גדול ב-14 אחוזים ובהיר ב-30 אחוזים לעומת ירח מלא "רגיל".

את הירח ניתן יהיה לראות כרבע שעה לאחר השקיעה (16:41) כלומר בסביבות השעה 17:00. הירח המלא בזריחתו הוא מרשים בייחוד כאשר הוא קרוב לאופק, אזי בשל אשלייה אופטית הוא נראה גדול יותר מכפי שהוא באמת. הירח ייראה גדול, כפי שהוא תמיד נראה גדול כשהוא זורח במזרח, ואכן, קוטרו הנראה יהיה בכ-8% גדול מהממוצע. כאשר הירח ייראה במרום השמים, הוא יהיה בוהק יותר מהממוצע.

"סופר־מון" אינו תופעה נדירה. ב־16 באוקטובר צפינו באחד כזה וב־14 בדצמבר יהיה עוד אחד. אולם, ה"סופר מון" שיתרחש הערב הוא הנדיר ביותר. בשיאו יגיע הירח למרחק של 356,509 קילומטרים בלבד מכדור הארץ, לעומת 406 אלף קילומטרים בנקודה הרחוקה ביותר שלו על המסלול. הפעם הבאה שבה תתרחש תופעה דומה תהיה רק ב־25 בנובמבר 2034.

מקור השם "סופר מון" או "ירח על" הוא מעולם האסטרולוגיה. אסטרונומים קוראים לתופעה "ירח הפריגיאה" – על שם ה"פריגיאה" (Perigee), הנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ על המסלול האליפטי של הירח.