פרקליט המדינה, שי ניצן
פרקליט המדינה, שי ניצןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליט המדינה, שי ניצן, פרסם הנחיה חדשה במטרה לסייע למאבק בסרבני הגט ולתת למערכת המשפט כלים נוספים בנושא.

ההנחיה, שזכתה לשם: "מדיניות העמדה לדין וענישה בגין אי-קיום צו שיפוטי של בית הדין הרבני למתן או קבלת גט", באה לתת מענה לסוגיה.

בהנחייה נקבע כי במקרים בהם בית הדין הרבני נתן צו לכפיית גט, יש לשקול פתיחת חקירה נגד סרבן הגט והעמדתו לדין בגין עבירה פלילית של "הפרת הוראה חוקית".

"סרבנות גט" מתקיימת כאשר אחד מבני הזוג מסרב לתת או לקבל את הגט, ובכך כופה על בן הזוג השני קשר נישואין בניגוד לרצונו. היות אדם מסורב/ת גט ("עגונה") גורר השלכות אישיות, חברתיות ובין-אישיות קשות.

בפרקליטות המדינה מסבירים: "המסרב לתת גט פוגע בחירויות וזכויות בסיסיות של המסורבת, ביניהן הזכות להינשא בשנית, הזכות ללדת ילדים מבלי שאלו ייחשבו כממזרים ופסולי חיתון, הזכות לקיים מערכת יחסים אינטימית ועוד, ובדרך כלל אף גורם, כתוצאה עקיפה, פגיעה כלכלית וחברתית לבת הזוג".

ההנחיה קובעת עוד כי במקרה שבו הורשע אדם בעבירה של הפרת הוראה חוקית בגין סרבנות גט, תבקש התביעה לגזור עליו מאסר בפועל לתקופה ממשית. אולם, אם חזר בו סרבן הגט מסירובו טרם שלב הטיעונים לעונש, יהווה הדבר שיקול להקלה בעונשו, אך עדיין, ככלל, יש לעמוד על הרשעה וענישה מוחשית.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, בירך על החלטת פרקליט המדינה בעניין סרבני הגט: "זוהי עליה מדרגה משמעותית במאבק נגד סרבני הגט כאשר לראשונה בישראל יוטל הליך פלילי על סרבנים. מדובר בעבודה מאומצת ומשותפת של הנהלת בתי הדין הרבניים ופרקליטות המדינה לבניית מסלול נוסף למלחמה בתופעת סרבני הגט. הליך זה ייעשה רק לאחר שבית הדין הרבני יאשר כי אין בהליך הפלילי כל חשש לפסילת הגט. ידעו מעתה סרבני או כל מי שמסייע בידם שלא יהיה להם מנוח עד אשר העגונות ישוחררו".

פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, בירך על ההנחיה וציין כי מדובר במהפכה של ממש: "עד היום ראתה המדינה, במידה רבה, את המאבק בתופעה הבזויה של סרבנות גט, כעניינם הפרטי של בני הזוג. הנחיית פרקליט המדינה משקפת את השינוי בגישה זו, ולפיה סרבנות הגט אינה רק עניין פרטי אלא כתם על החברה כולה ופגיעה בערכי היסוד של כבוד האדם וחירותו. יש לקוות ששימוש מושכל בדין הפלילי, לצד כלים הלכתיים ואמצעים אזרחיים, יתרום תרומה נוספת לשחרורן של נשים מסורבות גט מכבלי עגינותן".

עו"ד אפרת רוזנבלט, חברת הוועדה לבחירת דיינים הוסיפה, "הנחיית פרקליט המדינה עשויה להוות כלי חשוב במאבק בתופעת סרבנות הגט. עם זאת, אני מקווה שההנחיה החדשה לא תגרום לכך שבתי הדין יימנעו ממתן צווי כפיית גט, במקרים בהם הדבר הכרחי".