אלאור אזריה הופקר?חזקי ברוך

פרשת החייל אלאור אזריה, אשר משפטו מתנהל בימים אלו ומצוי בעיצומו של שלב הסיכומים, עמדה במוקדו של פאנל בכנס אילת לעיתונות שכותרתו "משפט שדה בתקשורת".

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, אשר השתתף בפאנל, ביקש להגן על התנהלותו והתנהלות בכירי צה"ל ומערכת הביטחון בפרשה.

לדברי אלמוז, "יש מציאות וצריך לנהוג על פי המציאות. אי אפשר היה לסגור את זה בצבא. אלאור חייל שלנו והחוק קובע שהפרקליט הצבאי הראשי הוא שקובע האם החייל יעמוד לדין".

אלמוז ציין כי המידע שיצא לתקשורת התבסס על התחקיר הפיקודי, "התחקיר הפיקודי קובע שהאירוע היה מתחת לנורמה של צה"ל. אירוע חמור ביותר".

כתב ערוץ 2, רוני דניאל, דחה את הטענות לעליהום תקשורתי על אזריה, "אני לא חרצתי את דינו של החייל, אני פרסמתי את העובדות על פי התחקיר הצה"לי. אבא של החייל התקשר אליי וחזרתי אליו וכבר אז החלה הסתה".

"ברור לי שלא היה כאן חשש ממטען חבלה. הסרט הזה מראה שיש כאן חייל שנלחץ וירה. לא נשקפה לו שום סכנה. מספיק עם האגדות האלה. זה הכל משחק של עורכי דין שמנסים לחלץ אותו", הוסיף דניאל.

איש התקשורת שמעון ריקלין תקף את השניים, "מנסים להוציא את עם ישראל מטומטם. זיהמו את ההליך המשפטי מהתחלה. אנחנו נמצאים במצב שבו כל אירוע הופך להיות פוליטי. בוגי קורא עיתון הארץ ומושפע. בוגי נבהל והוא ידע מה צפוי לו מהברנז'ה".

"מהמפקד הישיר של אזריה ועד הרמטכ"ל כולם נטשו את אזריה והתייחסו אליו כאילו הוא לא חייל שלהם", טען ריקלין, "תנו לחייל הזה משפט הוגן. אני אכבד כל תוצאה של משפט כזה".

סגנית עורך העיתון מקור ראשון, אורלי גולדקלנג, קשרה בין יחסה של המערכת הצבאית לאלאור אזריה ובין נאום סגן הרמטכ"ל יאיר גולן ביום השואה, "נאומו של סגן הרמטכ"ל ביום השואה היה המשך של דברי הרמטכ"ל על אזריה".

סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, תקף את רוני דניאל, "אתה חרצת את דינו של אזריה על פי סרטון של ארגון שמאל קיצוני. כל אמא שיושבת בבית חשבה על הבן שלה.התגובה היא שכל העם אוהב את אלאור אזריה".

הפרשן המשפטי ברוך קרא ציין כי הפוליטיזציה של הפרשה לא פעלה לטובת הצדדים, "צריך להבדיל בין הוויכוח החברתי תרבותי לבין הוויכוח המשפטי. השמאל התלבש על הסיפור בצורה לא חכמה. החיפוש אחרי ההזדהות עם לה-פמליה היא דבר טבעי אבל זה טפשי. החילים האלה הם הלוחמים הטובים בניגוד לשמאלנים. ראו מקרה גלעד שליט".

קרא תקף את ריקלין, "התגובות שלך הם טוקבקים שרק מנסים לתפוס את דעת הקהל". ריקלין השיב לו, "הניסיון שלך להפוך אותי לטוקבקיסט מביש. איך יכול להיות שסגן הרמטכ"ל נשאר בצבא יום אחד אחרי שהשווה אותנו לנאצים".

דובר צה"ל הגיב לויכוח ואמר, "ההבדל הגדול בין צה"ל לבין כל הרחש מסביב זה שצה"ל לא יכול להתחשב ברחשי הקהל וכשחשבנו שהיה משהו חריג זה מה שאמרנו".

עם זאת, גם העיתונאי רוני דניאל התייחס לכשלי הטיפול בפרשה מצד הצבא, "זה בושה וחרפה שמביאים חיילים אזוקים בידיהם וברגליהם". העיתונאית טלי בן עובדיה הצטרפה לדבריו ואמרה, "האזיקים היו טעות קריטית ואולי הם אלה שחיזקו את הנרטיב של הנטישה".

העיתונאי רוני דניאל הוסיף שמדובר בסוגייה עקרונית, "משפט אלאור אזריה זה יותר ממשפט של חייל שסרח, זה משפט על ערכי צה"ל. נלחמים על היסודות שעליהם עומד צה"ל ולכן עסקת טיעון לא באה בחשבון. מה שמעניין אותי זה שבית המשפט יפסוק שמה שראינו בסרטון לא יכול לחזור על עצמו. לצבא אין זכות לוותר. אני חושב שיהיה משפט צדק".

דניאל התייחס להשפעה האפשרית של המשפט על המוטיבציה לגיוס ליחידות לוחמות וטען שמדובר בספקולציות לא רלוונטיות, "יש רק עלייה בביקוש ליחידות לוחמות".

דובר צה"ל התייחס להשפעה של הרשתות החברתיות על החיילים, "החיילים נמצאים ברשתות החברתיות הרבה שעות ביום וכאשר הם קוראים שפוליטיקאי אומר שצריך להרוג כל מי שאוחז בסכין זה מעמיד את החייל בבעיה, כי הוראות הפתיחה באש שונות. לשמחתי זה לא השפיע על החיילים".

אלמוז התייחס גם לנאום סגן הרמטכ"ל, "האמת היא ששעה וחצי אחרי האירוע כבר התחוללה הסערה ואנחנו ניסינו להוציא הבהרה ולהגיד שזה לא מה שהוא התכוון. כשקראתי את הטקסט אמרתי לעצמי שאין שום כוונה להשוות לגרמניה הנאצית. הלכתי אליו למשרד והוא אמר לי שהוא לא התכוון לזה. חשבתי שביום השואה אנשים יבינו את זה".

העיתונאית אורלי גולדקלנג השיבה לאלמוז, "מה שסגן הרמטכ"ל אמר זה חרפה וצריך להיות מטומטם כדי לא להבין מה הוא אמר. האמירה שלו באמצע גל טרור היא עוד יותר בעייתית. בפורים קמו שני אנשים משני עמים שונים אחד קם והחליט להרוג וזה לא היה אלאור אזריה. זה מה שסגן הרמטכ"ל צריך להבין".