פאנל "הס פן תעיר. צנזורה וצווי פרסום". כנס אילת לעיתונות
פאנל "הס פן תעיר. צנזורה וצווי פרסום". כנס אילת לעיתונותצילום: ערוץ 7

פאנל מיוחד שנערך הבוקר (שלישי) בכנס אילת לעיתונות הוקדש לצנזורה וצווי איסור פרסום בעידן המדייה החברתית, תחת הכותרת "הס פן תעיר. צנזורה וצווי פרסום".

העיתונאי רועי שרון מערוץ 10 התייחס בפאנל לאחריות שיש לכתבים בסוגיות בטחוניות רגישות, מעבר לאיסורי הצנזורה.

"גם אם יש לי סקופ פצצה יש לנו אחריות. אני לא אדליף אותו לאף אחד. בן זיגלר היה קשור למשפחה שלי וידעתי תוך זמן קצר על ההתאבדות שלו. למרות זאת חיכינו עד שזה פורסם במקום אחר בניגוד לחוק", סיפר שרון.

עם זאת תקף שרון את מדיניות הוצאת צווי איסור פרסום על ידי בתי המשפט, על פי בקשות המשטרה, "צווי איסור הפרסום שהמשטרה מוציאה הם גורפים לפעמים בצורה בלתי סבירה. השנה באה המשטרה לבקש צו איסור פרסום על פרשת החוליה בנחליאל, אחרי הארכת מעצר שלישית כשכל הסביבה שלהם יודעת מה קורה וקבוצות הוואטסאפ כבר רועשות וגועשות. אני זוכר את זה כי באופן חריג השופטת לא הסכימה וצמצמה מאוד את הצו".

"הביקורת שלי היא לא על המשטרה", ציין שרון. "הרבה יותר נוח למצות חקירה כשיש שקט בתקשורת. מצד שני כולנו מתחשבים בתנאים החדשים שנוצרו, ולא מחכים למשל עם סיפורים עד למהדורה בערב. גם אתם במשטרה צריכים להתחשב בתנאים. הסיפור של נחליאל הוא חריג. השופטים נותנים צווי איסור פרסום על אוטומט, במעמד צו אחד".

עו"ד גדעון פישר, היועץ המשפטי של אגודת העיתונאים, ציין גם הוא שהחוק לא מותאם למציאות הטכנולוגית, "כלי התקשורת הממוסדים ממושמעים ושומרים על הכללים. הבעיה היא שלבלוגרים ובקבוצות הוטאטסאפ יש את כל המידע, כשלכלי התקשורת הממוסדים אסור לפרסם. הצנזור לא עדכן את עצמו, אנחנו חיים במאה ה-21 עם מדיניות של המאה ה-19".