כך משתלטת הרשות על מדבר יהודה

מפעל מלט חדש, שאותו מבקשים בכירי הרשות הפלסטינית להקים בנחל חצצון שבלב מדבר יהודה בגיבוי אבו מאזן, עשוי לגרום לפגיעה סביבתית חסרת תקדים בנופי המדבר.

המפעל צפוי לקום בשטח B הנמצא בשליטה משותפת של ישראל והרשות הפלשתינית. במקביל פועלת באזור גם מחצבה. לפני כשלוש שנים איתרו אנשי תנועת רגבים מחצבה קטנה שהחלה לפעול בנחל ערוגות עליון, בתוך שמורת טבע.

בעקבות הפניות של התנועה לרשויות, העבודות במקום הופסקו וכלים שעבדו במקום הוחרמו. אבל לאחרונה גילו אנשי רגבים שהעבודות באזור התחדשו.

"פשוט עצוב, הם הרסו והורסים את כל הנוף ואת כל הסביבה, והרשויות ישנות בעמידה", אומרים ברגבים.

כתב ערוץ 7 יצא לסיור עם אנשי התנועה ושמע את א', בדואי שמתגורר באזור, אשר דרש להסתיר את פניו בגלל האיומים שמקבלים הבדואים יום יום מאנשי הרשות, "כולם מכירים את מדבר יהודה היפה. עכשיו כל הטבע יהרס. אם יראו את הפנים שלי הרשות תעשה לי בעיות".

לטענת הבדואים, המפעל המתוכנן צפוי להשתרע על שטח עצום של כ - 3,500 דונם – פי 6 מגודלו של מפעל 'נשר', מפעל המלט הגדול בישראל. על פי המידע שהגיע לתנועת רגבים, היזמים הפלשתינאים הם לא פחות מבניו של אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלשתינית.

מאות מבני השבט שהרשות הפלשתינית צפויה לסלק מהשטח הפגינו במקום והחלו ליידות אבנים לעבר המודדים ולהבעיר צמיגים. בעקבות כך הוקפצו לשטח מספר רב של שוטרים פלשתינים חמושים שפיזרו את ההפגנה באלימות רבה תוך ירי באוויר.

מבדיקת רגבים התגלה כי הקמת המפעל מוכרת ומתואמת עם גורמי הביטחון והמנהל האזרחי שככל הנראה אף התלוו לעבודות המדידה, אף על פי שככל הנראה לא אושרה הקמת כל מבנה או מפעל באתר זה.

עו"ד בועז ארזי מתנועת רגבים, שיגר בסוף השבוע פניה בהולה לשר הביטחון והמנהל האזרחי, וכן לשר להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, בדרישה לנקוט הליכים הדרושים לשם עצירת הקמת המפעל ושמירה על האינטרסים הישראליים, הציבוריים והסביבתיים במרחב.

ארזי הדגיש במכתב, "בהקמת המפעל מעורבת משפחתו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, וקיים חשש כבד כי מעורבות זו משפיעה, באופן פסול, על הליכי התכנון והאישור של המפעל, שכאמור – מצוי בתחומי שמורה הסכמית".

ממלא מקום ראש המועצה האזורית גוש עציון, משה סוויל, קורא לשר לאיכות הסביבה זאב אלקין לפעול לעצירה מידית של העבודות לפני שיגרם נזק בלתי הפיך לנחל ערוגות. "החציבה בתוך השמורה ההסכמית, פוגעת בטבע ומנוגדת לכל ההסכמים וההבנות. המנהל האזרחי חייב להגיע ללא דיחוי למקום ולהחרים את הכלים שהורסים את השמורה".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה, "מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי הביעו מחאה והתנגדות חריפה בפני בעלי המפעל ונציגי הרשות הפלסטינית באשר להקמת המפעל בתחום השמורה ההסכמית, זאת בניגוד להסכמי wye. במקביל הוצגה דרישה להפסקת הפעילות במקום הקשורה בהקמת המפעל".