אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד יוסף דוד אבולעפיה, בעל עסק בתחום המצבות, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בהיקף של כ-5.6 מיליון ש''ח ועבירות של הלבנת הון בהיקף דומה.

על פי כתב האישום, בין השנים 2005-2014, במספר רב של הזדמנויות, ביצע אבולעפיה עסקאות למכירת חלקות קבר כשהוא מציג את עצמו בפני אנשים שהתעניינו ברכישת חלקת קבר כבעל הזכויות בחלקות הקבר.

במסגרת מצג השווא, ולשם קידומו, הוציא אבולעפיה תעודות הנחזות להיות תעודות מאת "חברה קדישא" והחברה שבבעלותו, מהם משתמע כי חלקות קבר שבבעלותו, כביכול, נשמרות למקבלי התעודה עד למועד פטירתם.

על יסוד עסקאות אלו בחלק מן המקרים נקברו אנשים בחלקות אותן מכר אבולעפיה שלא כדין שלא בידיעת בעלי הקרקע או הגורמים המוסמכים על פי דין. במסגרת מעשיו המתוארים לעיל מכר אבולעפיה לכל הפחות 156 קברים, בסכום כולל של 5,596,902 ש''ח אותו קיבל הנאשם במרמה שלא כדין.

אבולעפיה אף ניהל ברישומיו מלאי של כ-250 חלקות קבר, אשר תעדו את העסקאות הנ"ל וכן חלקות אחרות שטרם נמכרו על ידו.

במעשיו האמורים לעיל, זייף אבולעפיה מסמכים, עשה שימוש במסמכים מזויפים, קיבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות עת הציג מצג שווא לרוכשי חלקות הקבר לפיו הוא בעל זכויות בחלקות הקבר ביודעו כי אין הדבר כן וגבה מהם מיליוני שקלים במרמה.

במסגרת תכנית המרמה קיבל אבולעפיה תקבולים בסך כולל של 5,596,902 ש''ח. אבולעפיה עשה כן בלא להודיע לפקיד השומה, בלא לנהל רישומים כדין אודות קבלת הכספים, בלא להוציא חשבוניות אודות קבלתם, בלא לדווח על קבלתם לרשות המסים, ובלא לשלם את המסים אשר היה עליו לשלם על פי דין.

בחלק מן הרכוש האסור ביצע אבולעפיה פעולות אשר נועדו להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מקומו, את תנועותיו ואת עשיית הפעולות ובכך ביצע מספר רב של עבירות על חוק איסור הלבנת הון.