בצורת בדרך?
בצורת בדרך?צילום: נתי שוחט. פלאש 90

ירון סולומון, מנהל מחלקת ההתיישבות ומרכז ועדת המשק באחוד החקלאי, מתאר בערוץ 7 את מצוקת החקלאים ברחבי הארץ.

"אנחנו מורגלים במחוזותינו שהגשמים מתחילים באוקטובר, החקלאים בנגב כבר זרעו את החיטה, גם חקלאי הצפון שתכננו את העונה החקלאית ובנו על גשמים באמצע אוקטובר נטעו את המטעים ונכון להיום אין להם ברירה והם משתמשים במכסות המים. הם כבר נצלו 95 אחוז ממכסות המים לשנת 2016, ויש עוד חודש וחצי עד שהם יקבלו מכסות חדשות. אז זה אומר שאם לא יהיה גשם החקלאים בבעיה קשה, פנינו למשרד החקלאות להגדיל את מכסות המים אבל טרם נענינו".

לדבריו, אירוע הגשמים הקטן בתחילת נובמבר לא הספיק, "השנה הזאת מתחילה להזכיר לנו את 1999 שהוכרזה כשנת בצורת וגם עכשיו התחזיות לא אופטימיות במיוחד. אני רוצה להזכיר שגם בשנה שעברה אמנם בדרום היו גשמים בעיתם אבל בחלק הצפוני של המדינה הייתה עצירת גשמים".

סולומון טוען שחוץ מגשמים שלא יורדים יש גם מדיניות ממשלתית שפוגעת בחקלאים, "בתור חקלאים אנחנו אף פעם לא מתייאשים אנחנו מורגלים לפגעי טבע, אבל מה ששובר אותנו זו ההתייחסות של משרד האוצר לחקלאות הישראלית. מייבאים מחו"ל עגבניות מטורקיה דגים וגבינות מארצות אחרות אין הוזלה לצרכן וזה פוגע בנו.

החקלאות הישראלית מייצרת את כל מוצרי המזון הטריים במשך כל השנה בצורה רציפה ובריאה, יש כאן רגולציה על האיכות והניקיון, אבל שם אף אחד לא יודע מה מרססים החקלאים בתורכיה על העגבניות או איזה הורמונים מכניסים לבשר בחו"ל ולמרות כל זאת ממשיכים לייבא בלי הבחנה".