מחלוקת יהודית. בודפשט
מחלוקת יהודית. בודפשטקובי פינקלר

הקהילה היהודית האורתודוכסית בהונגריה הביעה מחאה נגד החלטת הקהילה הניאולוגית המקומית שלטענת האורתודוקסים החלה לקבור מקומיים שאינם יהודים בתוך בית העלמין היהודי שברשותה.

לדברי הרב ברוך אוברלנדר, המשמש כדיין בבודפשט, מדובר במעשה המנוגד להלכה היהודית שאף פוגע בכלל הנפטרים הקבורים במקום.

"כל קבורת גוי בין מאה אלף היהודים אינה רק מעשה אחד שהוא בניגוד גמור להלכה, אלא זו גם פגיעה בכל המאה אלף היהודים שנקברו שם, ששילמו ממיטב כספם על חלקות הקבורה שלהם, אך ורק כיון שרצו להיקבר בין יהודים בני עמם. קבורת גויים כאן גונבת מכל אחד מאותם היהודים. מי נתן להנהלה הנוכחית הזכות לעשות דבר כזה?!" אמר הבוקר בראיון לעיתון החרדי 'המבשר'.

בדבריו אמר כי הוא מקווה שכשיהודי העולם יקימו צעקה על זה ויפעילו לחץ, זה ישפיע על הנהלת הקהילה הניאולוגית ויפסיקו עם "ההתפתחות האומללה הזו", כלשונו.

מדובר בבית החיים הגדול ברחוב קוזמה שם קבורים כמאה אלף יהודים, בתוכם גם חרדים, עוד מהתקופה שלפני פילוג הקהילות. בשנת תרכ"ט התפלגה קהילת שומרי התורה והמצוות מתוך הקהילה הכללית ויסדה לעצמה את הקהילה האורתודוקסית. בית החיים שאז עד אז היה משותף לכל היהודים נשאר בידי הקהילה הניאולוגית.

במקביל רכשה הקהילה האורתודוקסית חלקת קבורה חדשה בבודה, ברחוב צ'ערס, שם קברו עד שהתמלא המקום תקופה קצרה לפני מלחמת עולם הראשונה.

בית הקברות ברחוב קוזמה מכיל את קברם של רבנים וגאונים רבים, ביניהם רבי שמעון אופנהיימר זצ"ל, אשר שימש הרב של פעסט ונפטר בשנת תרי"א. הרבה יהודים מכל רחבי העולם מדי שנה עולים לקברו, על פי הבטחתו שכל מי שיבוא לקברו יתפלל עבורו ויוושע.

מלבד אלו שנקברו בבית החיים קוזמה לפני הפילוג, גם יהודים אורתודוקסים רבים שמצאו מקלט בבודפשט במהלך ואחרי מלחמת העולם הראשונה הובאו למנוחות שם, כיון שלא היו חברים רשמיים בקהילה האורתודוקסית.