אושר: ועדה מיוחדת תדון בחוק ההסדרה

ועדת הכנסת הקימה היום (שני) ועדה משותפת לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת לצורך דיון בחוק ההסדרה.

ההחלטה עברה ברוב של 11 תומכים מול 5 מתנגדים. עם זאת, האופוזיציה ביקשה הצבעה חוזרת על הקמת הוועדה המשותפת. בקשה להצבעה חוזרת נדחתה.

בוועדה המשותפת חברים שמונה חברים מוועדת חוץ וביטחון ושמונה חברים מוועדת חוקה חוק ומשפט, ובראשה עומד יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

ח"כ אלעזר שטרן (המחנה הציוני) תקף את היוזמה להקמת ועדה מיוחדת, "היתה הצעת חוק הטרור שאין ספק שיש לו היבטים בטחוניים. החוק הובל שנים על ידי ועדת חוקה בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי. מה שאני רוצה לומר, אין ספק שוועדת חוקה יודעת לדון בדברים מורכבים ונתתי דוגמה את חוק הטרור. כשמקימים לצורך חוק ההסדרה ועדה מיוחדת יש כאן זילות במעמד הכנסת".

"לכנסת יש ועדות, ועדת חוקה היא ועדה חשובה. אנשים באים לוועדת חוקה לדון בדברים הקשורים לחוק ומשפט, וזה בדיוק ועדת חוקה. זה מרוקן את ועדת חוקה מתוכן. כשיש ועדה משותפת חצי מחברי הוועדה לא משתתפים בדיון. מדוע חוק הטרור יכול היה להיות נדון בוועדת חוקה והחוק הזה לא", הוסיף שטרן.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) השיב לשטרן ואמר, "זו לא פעם ראשונה שמקימים ועדה משותפת. ראינו חשיבות בעניין בגלל עמדת מערכת הביטחון. בחוק הטרור אני לא בקי עד הסוף, אבל אם עשינו טעות בחוק הטרור זה לא אומר שצריך לעשות אותה שוב במקרה הזה".

ח"כ יואל חסון הטיח בח"כ דוד ביטן, "בגלל שאתה לא יכול להזיז את ח"כ בני בגין מוועדת חוקה כמו ח"כים אחרים, אז אתה מטריף את כל הכנסת".

ח"כ דוד ביטן ציין בתגובה, "אחד מנציגי הליכוד בוועדת חוקה, ח"כ בני בגין, מתנגד לחוק. לא יעלה על הדעת שהאופוזיציה תנצל את העובדה שאחד משלושים חברי הליכוד, שמתנגד לחוק ההסדרה, יושב כלשון מאזניים בוועדת חוקה. בגין לא מייצג את הליכוד בעניין חוק ההסדרה. אנחנו נביא הצעה להרחיב את ועדת חוקה בארבעה חברים ונמנע בעתיד את הצורך בדבר הזה".

ח"כ יואל חסון תקף את הקואליציה וטען כי הקמת הוועדה המיוחדת מעידה על חולשת הקואליציה, "זה פשוט מוכיח את החולשה שלכם, שאתם לא מצליחים להעביר את מה שאתם רוצים בוועדות הרגילות. הייתי יו"ר הקואליציה. הכנסת היא לא בבעלות של אף אחד מאיתנו, תסתכלו מה שקורה כאן בשנים האחרונות. זה כמעט לא היה קיים, בחמש השנים האחרונות לכל דבר מקימים ועדה מיוחדת. אני חושב שראוי שאתם תחשבו ביניכם לבין עצמכם איפה באמת כדאי יותר לדון יותר בחוק, אם רוצים חוץ וביטחון שילך לחוץ וביטחון, אם רוצים שיהיה חוקה ילך לחוקה. תחליטו ותעשו מה שאתם רוצים".

ח"כ יואל חסון התפרץ במהלך הדיון על ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) לאחר שזוהר טען כי חסון שכח מה זה להיות בית"רי. ח"כ חסון צעק לעבר ח"כ זוהר, "אל תטיף לי מי יותר בית"רי. אתה יודע לשיר את המנון בית"ר?".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) טען בדיון כי חוק ההסדרה הוא חוק לא ראוי, ולכן יש להתעלם ממנו, "כמו שאמר תומס ג'פרסון, יש חוקים שחובה מוסרית לא לכבד אותם. אני קורא להחרים את ההתנחלויות ואת כל התוצרת שלהם, אתה רוצה להכניס אותי לכלא?".