השר חיים כץ
השר חיים כץצילום: לשכת השר

בהוראת שר העבודה והרווחה, חיים כץ, גיבש מנהל הבטיחות צו להגברת האכיפה בתחום הבטיחות בענף הבנייה, ולראשונה תוטל אחריות אישית ועיצומים כספיים על קבלן באתר בנייה שנמצאו בו כשלים בטיחותיים.

גובה הקנס לקבלן יגיע עד ל- 35,740 ש''ח ומנכ''ל מעסיק, שלא יפעל לתיקון ההפרות שנתגלו, ייקנס ברבע מהסכום שהוטל על המבצע.

בהטלת עיצומים כספיים מיישם השר חיים כץ את מסקנות ועדת אדם, שבחנה את תחום הבטיחות בענף הבנייה וקבעה כי לשיפור הבטיחות יש להטיל קנסות בגין הפרות של הוראות החוק לבטיחות בעבודה ותקנותיו. בהתאם לכך ועל מנת להגביר ולייעל את האכיפה של חוקי העבודה הנוגעים לבטיחות עובדים כאמור, משרד העבודה, לאחר אישור הנוסח עם משרד המשפטים, יתקין תקנות לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, שיאושרו בועדת העבודה והרווחה בכנסת.

בלשכת כץ מציינים כי "העיצום הכספי הוא אמצעי אכיפה יעיל ומהיר והוא מיועד להוות סנקציה קלה יחסית להפעלה בידי הרשות המנהלית".

העיצומים הכספיים יחולו על אתר בנייה שלא ימלא אחר תקנות הבטיחות במשטחי עבודה ובגובה, בציוד ובדיקות, בהפעלת עגורנים, בחפירות והריסות ובארגון וניהול בטיחות, ובהן ההוראות הבאות: חובת התקנת פיגום ומערכת הטפסות שיתאימו למטרה שלה הוא מיועד ובאופן המונע התמוטטותו או נפילת אדם או חפץ מעליו; חובת בדיקה של הטפסות לפני היציקה; מינוי ממונה על הבטיחות באתר העבודה; איסור העסקת עובד אלא אם כן ניתנה לו הדרכה וסופקו לו אמצעי מיגון נדרשים; איסור על הפעלת עגורן אלא בידי עגורנאי מוסמך; אחריות לכך שלא יותקן פיגום ממוכן ושלא ישתמשו בפיגום ממוכן אלא אם כן יש בידי מבצע הבניה אישור ותעודה.

עוד הוראות הן גידור של כל פתח באתר הבנייה; אספקת סולמות, בדיקתם ופסילתם לשימוש של סולמות פגומים כאמור; כל עבודת גלישה תתבצע בהשגחתו הישירה והמתמדת של מנהל מקצועי לטיפוס תרנים; בדיקה יסודית של כל השרשרות, חבלים ואבזרי הרמה שבשימוש על ידי בודק מוסמך; איסור על הכנסה לשימוש של מכונת הרמה אלא אם נוסתה וכל חלקיה נבדקו ביסודיות על ידי בודק מוסמך ואי התחלה בביצוע חפירה העלולה להפחית מיציבותו של מבנה, מתקן או חלק מהם, בין קבועים ובין ארעיים, אלא אם כן ננקטו אמצעים למניעת פגיעה באדם, הן לפני התחלת החפירה והן במהלכה.