שערי צדק
שערי צדקצילום: חזקי עזרא

שיטה חדשה לטיפול בזרע כהכנה להפריה חוץ גופית המתבצעת במחלקה הפריה חוץ גופית (IVF)בשערי צדק עשויה להגביר את סיכויי ההצלחה בטיפולי הפוריות לזוגות שחוו כשלונות חוזרים בטיפולי IVF, במצב המוגדר כ"אי פוריות לא-מוסברת".

מבין עשרה טיפולים בהם הוחזרו עוברים שהופרו מתאי זרע שעברו את הבדיקה החדשה, חמישה הסתכמו בהריון קליני.

לדברי פרופ' חננאל הולצר, מנהל המחלקה לפוריות והפריה חוץ גופית בשערי צדק "התוצאות הראשוניות מעודדות ועשויות להעיד על יעילות השיטה. בימים אלה אנו בודקים מקרים נוספים לצורך הסקת מסקנות רחבות יותר".

מחקר רב מתבצע כיום בעולם בניסיון לאתר את הגורמים לאי-פריון ולחוסר הצלחה להרות. כיוון שלשני בני הזוג דרגת פוריות משתנה, במקרים רבים של אי-פריון, הזרע הוא גורם משמעותי.

לדברי ד"ר אשרת שונברגר מנהלת מעבדת ה-IVF: "עדויות שהצטברו לאחרונה מראות כי אחוז שבירות גבוה ב-DNA של תאי הזרע קשור באי-פריון ויתכן אף בכישלונות חוזרים בטיפול. במחלקה להפריה חוץ גופית (IVF) בשערי צדק אנו מבצעים הליך מעבדתי מיוחד בשם MACS (Magnetic-Activated Cell Sorting) שבו מסומנים תאי זרע עם שבירות גבוהה של DNA ב"מיקרו חרוזים" ועוברים תהליך סינון מיוחד על קולונה מגנטית. בסיום התהליך נבחרים לצורך ההפריה רק תאי זרע עם שבירות נמוכה".

לפחות אצל 25 אחוזים מהזוגות שמגיעים למרפאות הפוריות לא נמצא המקור לאי-פוריות,מה שמוגדר כ"אי פוריות לא-מוסברת". בזוגות אלו הטיפולים מתמקדים בניסיון להגביר את הסיכוי להשגת ההיריון על ידי טיפולי הזרעה ובהמשך הפריה חוץ גופית. בחלק מהזוגות לא מושג הריון למרות תגובה מתאימה לטיפול והשגת עוברים רבים באיכות טובה, מה שמוגדר במינוח הרפואי כ"כשלונות השרשה חוזרים". הבדיקה החדשה עשויה כאמור, להגביר את סיכויי ההצלחה של הטיפולים.