הרב יואל קטן
הרב יואל קטןצילום: אתר ישיבה

בניית בית כנסת כהלכה.

אברהם צבי גאופטמן.

ירושלים,

תשע"ו. תרי עמ'

(6765194‑02)

כמקובל בשכונות החדשות, עבר בית הכנסת שלו גלגולים רבים עד שנבנה בניין הקבע, ובכל השלבים הללו בחן הרב גאופטמן את כל צדדי ההלכה הרלוונטיים.

כך הצטברו אצלו עוד ועוד בירורי הלכה בעניין בניין בית כנסת, מפי ספרים וסופרים וגם הערות והרחבות רבות משלו.

החלק הראשון של הספר כולל את תקציר ההלכות בט"ו פרקים, מעצם המצווה לבנות בית כנסת, דרך המימון בתרומות ובגבייה, התכנון החיצוני והפנימי, החובה להנגישו לבעלי מוגבלויות, הריהוט – כולל דרך תליית שלטי הזיכרון וההנצחה ועוד. החלק השני כולל שבעים בירורי הלכה לפי סדר הפרקים הנ"ל. המחבר לא שוכח לברר את משמעותו וגדריו של הדוכן שעליו נושאים הכהנים את כפיהם, שמצד אחד מוזכר כמעט בכל אזכור של ברכת הכהנים - ומצד שני לא מוגדר בשום מקום מהו בדיוק החיוב ההלכתי בעניינו, ונראה שבכל בית הכנסת מתייחסים אליו אחרת.

*****

כשרות כהלכה.

קובץ מאמרים בענייני כשרות.

חלק ראשון.

אלון מורה, כושרות, תשע"ז. 391 עמ'

(6569352‑02)

ארגון הכשרות 'כושרות', שבראשו עומד רב השומרון הרב אליקים לבנון ומנהל אותו בכישרון ובמרץ הרב משה כ"ץ, ר"מ בישיבת אלון מורה, מנסה לעשות מהפכה אמיתית בכשרות בארץ, גם מלמעלה וגם מלמטה: גם במאמץ ארגוני ולמדני לשפר את רמות הכשרות במפעלי המזון השונים ואת התנהלותם של הגופים שאמורים לדאוג לכשרות המאכלים המשווקים על ידם, וגם בעזרת חיזוק הידע והמודעות של הציבור הרחב בתחום.

'כושרות' אינו נותן (עדיין?) תעודות כשרות משלו, אבל הוא מנסה לדאוג שלתעודות של הגופים האחרים יהיה כיסוי... בספר זה נאספו עשרות מאמרים מרבנים מכל קצווי הקשת התורנית העוסקים במצב המצוי והמצב הרצוי במגוון רחב של תחומים כשרותיים: נוהלי כשרות לקייטרינג, ההבדלים בין הכשרי הרבנות להכשרי הבד"צים השונים בכשרות העופות (לא כולם לרעת הרבנות...), סקירה על חומרי העזר בתעשיית המזון וכשרותם, ועוד רבים. לכל אלה נוספו גם עשרות תשובות קצרות לשאלות אקטואליות.

*****

משנת הגורן.

מאמרים, נאומים ומכתבים.

הרב שלמה גורן.

עורך: קובי דמבינסקי.

תל אביב,

ידיעות אחרונות וספרי חמד,

תשע"ו. 279 עמ'

([email protected])

הרב גורן שנפטר בימים אלו לפני כ"ב שנים השאיר אחריו מורשת עמוקה ורחבה, המשלבת רעיונות ומעשים. הוא היה איש מלחמות מנעוריו, לא רק בשירותו הצבאי אלא גם במאבקים הלכתיים וציבוריים שניהל בתוקף תפקידיו כרב הצבאי הראשי וכרב הראשי לישראל במשך שנים רבות. הרבה מאוד ממעשיו ומחשבותיו ופעולותיו ורעיונותיו מתגלים בספר חדש זה, ובו פרקים על המדינה ועל ימי השנה ועל מאורעות השעה ועל אישים ודמויות, מתיאור דמותו של חותנו הנזיר ועד הספדו המרגש על אבשלום פיינברג חבר ניל"י.

לתגובות:

[email protected]