הרב ד"ר חיים שיין
הרב ד"ר חיים שייןצילום: עצמי

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ לא דרש מהמיועד לתפקיד הרב הראשי לצה"ל לחזור בו מפסקי הלכה שכתב.

הדרישה של בית המשפט הייתה להבהיר את משמעות הדברים שנאמרו על ידי הרב קרים או שיוחסו לו. מנוסח הדרישה ניתן להניח כי ההבהרות שהרב קרים מסר לרמטכ"ל יספקו גם את בג"ץ, והוא יוכל להיכנס לתפקיד החשוב והמשמעותי כרב הראשי לצה"ל. בלי ההבהרות המתחייבות, מסופקני אם הרבצ"ר יוכל למלא את תפקידו. לרבצ"ר אין חרב וארנק, אלא בעיקר יכולת להידבר מתוך פתיחות עם כלל המשרתים בצה"ל.

בג"ץ מתערב לעתים במינויים ממלכתיים, בעיקר כאשר מדובר במינוי הנגוע באי סבירות קיצונית. חשוב להבין שהרבצ"ר אינו רב קהילה שנבחר על ידי חברי הקהילה, שמקבלים עליהם את מרותו ההלכתית והרוחנית. בצה"ל משרתים גברים ונשים, דתיים וחילונים, יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים, כמו גם בעלי נטיות כאלה ואחרות. הרבנות הצבאית אמורה לתת מענה לכולם. האמירות שיוחסו לרב קרים, כולל בעניין התנהלות בימי מלחמה בעת סערת יצרים, דורשות הבהרה. חשוב לכן שיבהיר את כוונותיו, ואם הדברים המיוחסים לו לא נאמרו - מצוין. הבג"ץ לא בודק את תקפותן ההלכתית של האמירות, אלא אם יש בהן כדי לפגוע ביכולת הרב למלא את תפקידו.

כמה תובנות בעקבות המינוי והביקורת עליו. רבני ישראל, כולל רבנים ראשיים, רבני ערים ורבנים צבאיים, חייבים לעבור בדחיפות קורס מזורז בתקשורת. העולם השתנה ואיתו גם התקשורת. כאשר כל מכשיר סלולרי הוא מכשיר הקלטה וצילום, אין יותר דברים שנאמרים בחדר סגור לתלמידים. רבנים חכמים חייבים להיות זהירים מאוד בדבריהם. לזכור שכבוד האדם, האוטונומיה של הפרט וזכויות יסוד חוקתיות מהווים נדבך מרכזי ביכולת לחיות יחדיו בחברה מורכבת כמו החברה הישראלית.

ד"ר חיים שיין

המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט