השריפה בזכרון יעקב
השריפה בזכרון יעקבצילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

השריפה הגדולה הראשונה פרצה ביום שלישי בשעות הבוקר סמוך לזכרון יעקב.

בתים אחדים בעיר עלו באש ושלוש שכונות פונו מתושביהן. לאחר יותר מיממה צוותי הכיבוי טרם השתלטו על השריפה באופן מלא, אולם חלק מהתושבים שפונו הורשו לחזור לבתיהם. 15 תושבים נפגעו קל משאיפת עשן ופונו לקבלת טיפול רפואי.

שריפה גדולה נוספת פרצה ביום שלישי בשעות הערב ביישוב דולב שבבנימין. עשרים בתים ביישוב פונו מיושביהם וכוחות הכיבוי פעלו במקום לאורך כל הלילה בניסיון להשתלט על האש שפרצה בכמה מוקדים. רק בשעות הבוקר הושגה שליטה על האש.

ביום רביעי בשעות הבוקר פרצה שריפת יער גדולה סמוך ליישוב נטף שבהרי ירושלים. האש התפשטה גם לכיוון לטרון ולעבר היישוב מבוא חורון. 70 משפחות המתגוררות בנטף פונו מבתיהן, אולם לאחר שהכבאים השתלטו על האש הן הורשו לשוב ליישוב. המשטרה עיכבה לחקירה ארבעה פועלים, עובדי קבלן, שעבדו בסלילת כביש בסמוך ליישוב נטף בחשד להצתת מדורה באזור הר הרוח שגרמה לשריפה. הפועלים נחקרים בחשד להפרת הצו שהוציא בתחילת השבוע מ"מ נציב שירותי הכבאות וההצלה, האוסר על הדלקת מדורות בשטחים פתוחים. עבירה על הצו היא עבירה על החוק שדינה מאסר עד שישה חודשים.

אתמול (ד') בערב פרצו שריפות נוספות בצפון, ליד היישוב משגב. כ‑80 משפחות ממשגב פונו מבתיהן. שריפה פרצה גם ליד המוצב הצבאי נווה יאיר שבבנימין, והוחלט לפנותו.

בשירותי הכיבוי החלו כבר בבחינת הדליקות השונות, במטרה לגלות האם כל אחת מהשריפות השונות פרצה כתוצאה מרשלנות או הצתה בזדון. החקירה תימשך בימים הקרובים. ראש הממשלה נתניהו רמז שחלק מהדליקות נגמרו מהצתות מכוונות. "יש סימנים גם להצתות טבעיות וגם להצתות אנוש", אמר וסיפר כי ישראל פונה למדינות שכנות בבקשה לסיוע במטוסי כיבוי.

הסיבה למקבץ הדליקות היא ככל הנראה מזג האוויר החריג הכולל רוחות מזרחיות עזות, יובש והיעדר גשם משמעותי מאז תחילת החורף. בשירותי הכבאות גייסו במהלך היממות הקשות את כל הכבאים, כולל אלו הנמצאים בחופשה, והסתייעו גם בכבאי מילואים של פיקוד העורף. טייסת מטוסי הכיבוי פעלה לאורך כל שעות האור, אולם עקב הרוחות נסגרו חלק ניכר מהמנחתים שמהם היא יכולה לפעול, דבר שהקטין את יעילות פעולתה.