יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפניצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ועדת הכספים סיימה אחר הצהריים (שני) את העבודה על חוק ממשלתי לסיוע כלכלי ללומדי תורה, אליו תצורף הצעת חוק פרטית שיזמו מספר חברי כנסת ואשר נועדה לקבוע כי הסיוע יינתן הן ללומדי תורה והן לסטודנטים ולאחר-מכן החוק המאוחד צפוי להיות מאושר בוועדה.

הצעת החוק המאוחדת תשווה בין התנאים לקבלת הקצבה לשם הבטחת הכנסה בין אברכים ללומדים לימודים על-תיכוניים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בדיון, כי "התכלית של החקיקה היא להקל עם קבוצת האוכלוסייה החלשה ביותר במדינת ישראל, משפחות שמתקשות לספק את הצרכים הבסיסיים ביותר של ילדיהם. הצעת החוק הפרטית אותה נעביר במליאה ונחזיר לוועדת הכספים ושתאוחד עם החוק הממשלתי, כוללת השוואת תנאים גם לגבי סטודנטים. אנחנו מדברים על סיוע כלכלי, שאם לא הייתי מקדם אותו גם סטודנטים לא היו מקבלים אותו".

החוק המאוחד יקבע מי זכאי לקבל את ההקצבה המיוחדת: אברך שבחזקתו 3 ילדים ויותר, אין ברשותו או ברשות בת זוגתו רכב והם אינם מקבלים קצבה כלשהי מהמדינה או מביטוח לאומי מעבר ל- 1,200 שקלים וסך ההכנסה שלו ושל אשתו אינה עולה על 1,200 שקלים. בחישוב ההכנסה לא תובא בחשבון קצבת ילדים.

תנאי נוסף יהיה שהאברך לומד בכולל יום שלם ולא פחות מ-45 שעות שבועיות.

את הצעת החוק הפרטית המשווה בין לומדי תורה לסטודנטים בהיבט של הזכות לקצבה יזמו חברי הכנסת: משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה), יואב בן צור ויצחק וקנין (ש"ס) ומיקי זוהר (הליכוד).

בתחילת הדיון ביקשה יו"ר מר"צ, ח"כ זהבה גלאון, לברר עם היועצת המשפטית לוועדת הכספים, "האם זה חוקתי להעביר חוק עוקף בג"ץ בעניין הזה לאחר שזה האחרון כבר פסל שני ניסיונות לקדם את הקצבה הזו? יושב כאן העותר, גלעד ברנע, שעתר בעניין לבג"ץ לפני יותר מעשור יחד עם ארנן יקותיאלי ז"ל. זה חוק מפלה שתופרים לקבוצה אחת, לומדי תורה, שיקבלו קצבה עפ"י קריטריונים ספציפיים לקבוצה הזו. זו לא הצעה רחבה לכל הנזקקים".

היועצת המשפטית, עו"ד שגית אפיק, השיבה, כי "בג"ץ פסל כי הנושא לא הוסדר אלא בסעיף תקציבי וכן מפאת עניין השוויון. בפעם השנייה נפסל ההסדר בהחלטת ממשלה בעקבות בג"ץ שניסתה לעגן גם עבור הסטודנטים סכום תקציבי של תוספת של 50 מיליון שקלים לחלוקה של מלגות".

"אני חושבת שאפשר לפרש שבית המשפט מחפש שתהיה הסדרה חקיקתית. אני חושבת שככל שהוועדה תעבה את החוק הזה ותתקן אותו, ההצעה כן עונה על מה שבג"ץ חזר ואמר למחוקק. לא רק סיוע כלכלי ללומדי תורה אלא גם לסטודנטים", אמרה אפיק.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) ציין, "אנחנו מפלגה סוציאלית ורוצים שסטודנטים לא יופלו לרעה וגם לומדי תורה. לכן החוק הממשלתי מפלה לרעה. הסטודנטים חייבים לקבל 21% יותר מלומדי התורה? אין שום סיבה ולמה שיעוגן בחוק. סטודנטים מקבלים מלגות במאות מיליוני שקלים יותר מלומדי תורה. יש 7 מיליארד שקלים לאוניברסיטאות ואף יותר - וגם סטודנט שאין לו רכב אין עם זה בעיה - אך במקרה של לומדי תורה כן ושוללים מהם את הקצבה. יש המון דברים שהם אפלייה בגוף החוק. ובעיקר הגישה שבני ישיבות מופלים לרעה ביחס לסטודנטים. זה נובע מעין צרה ביחס ללומדי התורה".

נציג משרד המשפטים, שי סומך ציין כי "החוק עומד במבחן החוקתי", ורועי שיינין מאגף התקציבים במשרד האוצר הוסיף כי "ההסדר נותן מענה לאמירות הברורות של בג"ץ וגם תוספת משמעותית לסטודנטים, 4,000 שקלים במדרגה הגבוהה וסכום כולל יותר גבוה, כך שזה אפילו מיטיב יותר עם הסטודנטים".

יו"ר ועדת הכספים גפני סיכם את הנושא ואמר, ש"מטרת החוק, כשהוא יאוחד עם הצעת החוק הפרטית הינה בדיוק בשביל לייצור שוויון בקבלת הקצבה בין סטודנטים ללומדי תורה. אילולא נכנסתי לעניין, הסטודנטים לא היו מקבלים שקל וכאן בעקבות המהלך שלי, סטודנטים נזקקים יכולים לקבל קצבה גבוהה של עד 4,000 שקלים. צריך לזכור שחוק הבטחת הכנסה נועד לתכלית חשובה מאוד להבטיח קיום בכבוד של כל אזרח ובמקרה של מי שלומד חייבים לאפשר לו קיום בכבוד".