ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום (שלישי) בכנס השנתי של הנהגות הקיבוצים שנערך במעלה החמישה בהשתתפות שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל.

"על אף שישראל ידועה היום בעיקר כסטארט-אפ ניישן טכנולוגי, עלינו לזכור כי הייצוא הראשון, אבות כל הסטארט-אפים הישראליים היה, למעשה, המודל הקיבוצי" אמר הנשיא בפתח דבריו.

לדבריו אותם ערכים שעומדים בבסיס התנועה הקיבוצית, הם גם הערכים המשתקפים ממסורת ישראל ומוסר הנביאים. ''זוהי הערבות ההדדית המסירות, המחויבות והשוויון שנמצאים בתשתית הווייתנו והקיבוצים ידעו להגשימם הלכה למעשה, כשקידשו ברוחם ובגופם את ערכי ההתיישבות, עבודת האדמה והציונות המעשית".

ריבלין התייחס לחשיבות הערכית והמעשית שיש לחקלאות בישראל ואמר: "החקלאות היא בסיס קיומה של מדינת ישראל, ומדינת ישראל שבדרך לא הייתה רק איזשהו עסק, היא הייתה ערך. הערך הזה מבוקש היום בעולם כולו ואנחנו כאן בסטרט-אפ ניישן, במצב שבו מדינת ישראל יכולה להימצא מפעם לפעם בלחצים כאלה או אחרים".

עוד אמר הנשיא, "כולנו באנו ודיברנו על שבח החקלאות לא רק בגלל שרצינו לחזור לאדמתינו ולארצנו ולהכות בה שורש, אלא כי ראינו ביכולת שלנו לפתח משק אוטרקי, שיכול לספק את כל הצרכים שלנו - כדבר שהוא לא רק ערך אלא צורך חיוני שלנו".

הנשיא ציין כיצד התרשם עמוקות מההערכה הרבה שיש כלפי החקלאות הישראלית בביקורו האחרון בהודו, ומהידע והניסיון הרב של חקלאי ישראל, "אתם הפלאתם והבאתם את בשורתכם לעולם כולו. החקלאות היא ערך, והיא צורך והיא בשורה שיצאה מארץ ישראל לעולם כולו, צריך להקפיד לשמור עליה."

הנשיא ברך את הנוכחים בסיום דבריו ואמר: "המשיכו להיות עמוד ענן ועמוד אש להוביל אותנו הלאה, והרשו לי להבטיח לכם שעל אף שאינני בכנסת ועל אף שאינני חבר קיבוץ, אני רואה בעצמי נציג שלכם תמיד ובכל מקום".