נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, גיבש עם צוות משרדו תכנית חינוכית מקיפה לקידום מערכת החינוך במחוז צפון.

התכנית כוללת מערך שלם של השקעות תקציביות ופעולות שנועדו לצמצום פערים והרחבת ההזדמנויות של כל תלמידה ותלמיד להשתלב בעתיד במוסדות להשכלה גבוהה ובתפקידי מפתח בעולם, המדע, הרוח, החברה והטכנולוגיה, מבלי קשר לגובה ההכנסות של הוריהם ומקום מגוריהם.

סך ההשקעות התקציביות של התכנית במערכת החינוך הפורמאלית מסתכמות בעלות כוללת של 125 מיליון ש''ח.

התכנית נועדה לתת מענה למאפיינים הייחודיים של הצפון וכן לחוסרים הרבים הקיימים בה כיום. מחוז צפון מתאפיין ברשויות רבות וקטנות אשר מפוזרות במרחב הגיאוגרפי. פיזור זה מקשה על הנגשתם של שירותים ליישובים רבים, ומאלץ משפחות רבות לנסוע למרחקים גדולים כדי לצרוך שירותי חינוך אחר הצהריים.

משפחות שאינן יכולות לאפשר לעצמן שירותי הסעה לילדים, נאלצות לוותר על פעילויות העשרה אחר הצהריים. לצד אלה, בצפון אין עיר מטרופולין אשר תהווה מוקד כלכלי חזק ומנוע צמיחה שיקדם פתיחתם של מוקדי תעסוקה רבים ונוספים, שיספקו מענה למחסור שקיים היום. בנוסף, קיימת באזור שונות גדולה בין הרשויות מבחינה כלכלית וחברתית, כאשר מרביתן של הרשויות (כ65%), הן מהמגזר הלא יהודי.

מרבית של רשויות אלו מתאפיינות בקשיים כלכליים, שכן הן נמנות על עשירוני הטיפוח הנמוכים והבינוניים. בנוסף לאלה, יש לציין כי עדיין ההשקעה בחינוך פר תלמיד נמוכה יחסית לארץ.

לנוכח זאת, החליט שר החינוך לצאת בתכנית אשר תעניק לתושבי הצפון שירותי חינוך מונגשים יותר וכן תקציב לחיזוק אוכלוסיות נזקקות.

תכנית הצפון כוללת חוג חינם לכל תלמידי כיתות ד'-ה', לאחר שעות הלימודים, כאשר ההורים יישאו בעלות של ₪ 10 בלבד לחודש.

השיעורים יינתנו במגוון של תחומים: שפות אנגלית, ערבית, עברית; טכנולוגיה; מדעים; מחשבים; פיתוח חשיבה; רובוטיקה; יזמות וחדשנות; רשתות חברתיות; טבע; סביבה; התעמלות מכשירים; התעמלות קרקע; אומנויות לחימה; שחמט; שחיה; אופניים, כדור סל ורגל; מוסיקה; תיאטרון; קולנוע; צילום סטילס/וידיאו/סמרטפונים; אומנות פלסטית; כתיבה יוצרת.

משרד החינוך עדכן גיבש תוכנית חינוכית רחבה שכוללת ארבע אפשרויות לבחירת הרשויות באשכולות 4-6 ובעבור רשויות המגזר הלא יהודי (ערבי, בדואי ודרוזי):

1. מרכזי ילדים ונוער שיאפשרו לרשות המקומית להפעיל במסגרתם שורה של פעילויות חינוכיות-לימודיות-חברתיות-רגשיות, אשר יכולות לכלול הרצאות להורים בנושאים שונים ומגוונים, בהם: התמודדות עם אתגרי גיל ההתבגרות, בעיות קשב וריכוז, התאמות בלמידה, התמודדות עם כניסה לגן ולכיתה א', סמכות הורית ועוד. הפעילויות במרכז יכללו גם תגבור לימודי במקצועות ליבה כגון: שפה, מתמטיקה או אנגלית, וכן פעילות חברתית וערכית כגון: העצמה ומנהיגות, סיורים וטיולים להכרת הארץ, גיבוש והתנדבות בקהילה.

מיקום המרכז ואופי הפעילות ייבחרו על פי החלטת הרשות ויוכלו לכלול: מנהל מרכז, רכזים, מדריכים ומתנדבים שונים.

2. מלגה לצורך סבסוד פעילויות. פנאי משרד החינוך יאפשר לרשויות לסבסד לתלמידים מרקע סוציו אקונומי נמוך פעילויות פנאי, כגון: חוגים (למעט, כיתות דה), סבסוד להשתתפות בתנועות נוער או בתוכניות אחרות שיסייעו לתלמידים.

3. "יוזמות רשות". מדובר בתקציב ייעודי שבאמצעותו הרשות תוכל לטפל בסוגיות שייחודיות לה, ועמן היא נדרשת להתמודד, כגון: צורך בהגברת התנדבות בקרב ילדים ונוער במסגרת של תכניות קהילתיות וחברתיות, שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוכיות שונות, שילוב של נוער נושר בפעילויות ספורט או בפעילויות ערכיות-חברתיות.

כמו כן, הרשות תוכל לפתוח מרכזי חדשנות ויזמות, לדוגמא - כאלה שיעניקו לתלמידים ידע אודות תכנון ופיתוח של מוצר ושיווקו, כלים לעמידה מול קהל והצגת המוצר בפניו. לחילופין תוכל הרשות לפתוח מרכז לשם קידום תחומי מצויינות שונים – בתחום החברתי, לימודי או הסביבתי. יודגש, כי כל פעילות באשר היא תעשה על פי בחירת הרשות.

4. "פותחים עתיד". הרשות תוכל להעניק לתלמידים בסיכון ולמשפחותיהם תמיכה רגשית ולימודית באמצעות
התכנית "פותחים עתיד" שמתמקדת בהעצמה האישית של התלמידים הללו ובחיזוק הקשר עם ההורים שלהם. הילדים ומשפחותיהם ילוו על ידי נאמנים שמהווים מבוגר משמעותי ודמות לחיקוי בעבור תלמידים המוגדרים תחת התנהגויות סיכוניות. הנאמנים מלווים את התלמידים למשך שלוש שנים. התכנית מייצרת בעבורם סביבה חינוכית תומכת בבית הספר ומתמקדת בחיזוק היכולות ההוריות ועידוד המעורבות ההורית בחיי הילד וכן בתיווך הקשר שבין ההורים לבין הקהילה והשירותים הניתנים בה.

במסגרת תכנית המשרד ייערכו שיפוצים במוסדות החינוך בהם לומדים נערים בסיכון מרכזי חינוך טכנולוגיים (מח"ט) . השיפוצים יכללו חידוש של המבנים. כמו כן, יוקצה תקציב לטובת שיפוץ מבנים של בתי ספר יסודיים ועל יסודיים ממלכתיים. בימים אלה המשרד עורך מיפוי של מוסדות החינוך בהם יתבצעו השיפוצים.

כרמיאל
כרמיאלצילום: יעקב כהן, פלאש 90

לצד ההשקעות הגדולות בחינוך הפורמאלי, השר בנט משקיע גם בהשכלה הגבוהה. במסגרת התכנית הרב שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה לשש השנים הקרובות, הוחלט כי אחד מיעדיה המרכזיים יהיה הנגשת ההשכלה הגבוהה לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל לרבות סיוע בהעדפת תחומי לימוד הנדרשים למשק ולכלכלה ככלי להשתלבות חברתית כלכלית בסיום הלימודים. בתוך כך, גם בתחום ההשכלה הגבוהה הושקעו תקציבים גדולים לטובת שורה של פעולות. ההשקעות התקציביות מסתכמות בעלות כוללת של למעלה מחצי מיליארד ש''ח.

אוניברסיטה בכרמיאל

גובשה הסכמה עקרונית בין אוניברסיטת חיפה והמכללה להנדסה אורט בראודה, על קידום מהלך לאיחוד שני המוסדות, מהלך שיוביל להפעלת קמפוס בראודה בכרמיאל כקמפוס האוניברסיטאי הגלילי להנדסה וטכנולוגיה של אוניברסיטת חיפה. הדבר יוביל לחיזוק משמעותי של ההוראה והמחקר האוניברסיטאי בצפון הארץ בדגש על מקצועות המדע והטכנולוגיה הרלוונטיים לשוק התעסוקה בכלל ולמגזר טכנולוגיות העילית בפרט.

עוד הוחלט על הגדלת מכסות ייעודית לסטודנטים שילמדו מקצועות הנדרשים לתעשיות עתירות הידע במוסדות להשכלה גבוהה, הפועלים במחוז צפון ובחיפה בשש בשנים הבאות.

יוגדל משמעותית היקף מכסות הסטודנטים בשנתיים הקרובות במכללות האקדמיות בצפון הארץ, כמחצית מסך המכסות המוענקות על ידי הות"ת לכלל המכללות ברחבי הארץ. זאת על בסיס קריטריונים הנהוגים בות"ת תוך מתן עדיפות למקצועות נדרשים וחיזוק מוסדות הפועלים באזור עדיפות לאומית.

כמוכן סוכם על הגדלה משמעותית של מספר המכסות לסטודנטים בטכניון בכ-500 מכסות נוספות.

בנוסף הוחלט במסגרת תכנית השר בנט כי תקציב המכללות האקדמיות במחוז צפון בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ז, יגדל בסכום כולל של 10 מיליון ש"ח. תקציב האוניברסיטאות בחיפה לשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ז, יגדל בסכום של 66 מיליון ש''ח, בהתאם לתוספות תקציביות שניתנו בתכנית הרב שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה תשע"ז תשפ"ב ולפי מודל התקצוב של ות"ת.

אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר כי "במקום לתת דגים לילדי הצפון, אנחנו נותנים להם חכות. שוויון הזדמנויות אמיתי מתחיל בחינוך. יותר מדי שנים הצפון לא קיבל את היחס הראוי לו במפת היעד הלאומית. מהיום, אנחנו שמים את הצפון במרכז הבמה של משרד החינוך: נעניק חוג חינם לכל ילד בכיתות ד'-ה', נעניק שיעורי תגבור ושיעורים פרטיים באנגלית ובמתמטיקה ונדאג לפיתוח התשתיות.

"אנחנו מחויבים להעניק הזדמנות שווה לילדים בקריית שמונה, טבריה, עמק החולה ונצרת כמו זה של ילדי הרצליה ורמת השרון. בהשקעה כספית גדולה וברצון עז לצמצם פערים אנחנו יוצאים היום לדרך עם תכנית הצפון. אני מודה לשר האוצר משה כחלון ולשר הפנים אריה דרעי על מחויבותם העמוקה לחיזוק החינוך ולחיזוקו בצפון בפרט", הוסיף.