משה כחלון
משה כחלוןצילום: חזקי ברוך

שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל המשרד שי באב"ד הגיעו לסיכום עם חברות הביטוח בדבר פיצוי לנפגעי גל השריפות.

על פי הסיכום, חברות הביטוח קיבלו על עצמן לשלם את הפער שבין התשלום ששילם מס רכוש בעד התכולה, לבין תשלומי הביטוח על פי הפוליסה של המבוטחים בחברות הביטוח.

משמעות הדבר היא כי המדינה, באמצעות קרן מס רכוש תשלם לכל מי שביתו נפגע מהשריפה, ואילו חברות הביטוח, לפנים משורת הדין, ישלימו את התשלום עד גובה הפוליסה של המבוטחים מעל לתשלומים שמשלמת הקרן.

בפועל, לאחר קביעת מס רכוש, יוכל המפוצה לפנות לחברת הביטוח שבה הוא מחזיק בפוליסה, והחברה תשלים את הפער (דלתא) לסך הפוליסה המקסימלי של ביטוח תכולת הבית.

מתוך רצון של כל הגורמים המעורבים להשלים את המהלך באופן היעיל והמהיר ביותר, הוקם צוות עבודה שבו יהיו שותפים משרד האוצר ונציגי חברות הביטוח שייתן מענה לפרטים המקצועיים והטכניים שיעלו.

שר האוצר, משה כחלון: "אני מודה למנהלי ובעלי חברות הביטוח שהתגייסו בשעה קשה עם הרבה רצון טוב לסייע למבוטחים שלהם ולכלל אזרחי ישראל. בשבוע שעבר מדינת ישראל התמודדה עם אסון בסדרי גודל שלא הכרנו בעבר במספר מוקדים. בירושלים טופלו כבר כ-100 תיקים, בזיכרון יעקב כ-140 תיקים, בטבריה כ-20 תיקים ובחיפה טופלו 850 תיקים מתוך 1200.

''עד סוף השבוע נסיים את הטיפול בשלל התיקים כולל שמאים, מס רכוש ומהנדסים. רוב התושבים כבר קיבלו את המקדמה בסך 2,500 שקל לנפש", עדכן השר. ''ראינו באירוע מהירות טיפול יוצאת מגדר הרגיל. 76 שעות אחרי קבלת ההחלטה אנשים כבר קיבלו צ'קים. כל אחד מהאזרחים יודע היום שהוא הולך לקבל פיצוי ושהוא לא יישאר בלי מענה''.

לדבריו חברות הביטוח לקחו על עצמן לממן את ההפרש בין הכיסוי של קרן מסר רכוש לבין כיסוי הפוליסה. "ההתגייסות של חברות הביטוח וסף הרגישות שהן הפגינו פשוט מעוררות כבוד וזאת הזדמנות להודות להן.

סגן שר האוצר, יצחק כהן, אמר כי "מרגע שפרצה השריפה שר האוצר לקח אחריות על האירוע והפעולה הזו הקרינה למטה לכל הגורמים. ההתגייסות של חברות הביטוח בהתרעה כל כך קצרה מחממת את הלב. פשוט קראנו להן והן התגייסו כולן לשאת במשא הזה. המרוויחים הגדולים הם אזרחי ישראל".