יום השואה
יום השואהפלאש 90

חברי הפרלמנט הלטבי, רבני הקהילות היהודיות, ראשי ארגונים יהודים ודיפלומטים, השתתפו בטקס מרכזי לציון 75 שנים לשואת יהודי לטביה, שהתקיים ביער רומבולה בפאתי בירת לטביה ריגה, בו נרצחו 25 אלף מיהודי העיר הי"ד בתקופת השואה.

נשיא לטביה ריימונדס ויוניס שהיה הנואם המרכזי בטקס התייחס באופן אמיץ לפרק שחור בהיסטוריה של לטביה ואמר כי "היום אנו מוקירים את זכרם של 25 אלף יהודים שנרצחו באכזריות ביער רומבולה בפעולה שאורגנה על ידי הנאצים. במימושה של פעולה זו השתתפו, לצערי, גם כוחות מקומיים".

בהתייחס לאירועים אמר עוד נשיא לטביה כי "הימים בחורף הלטבי קצרים וזה בלתי נתפס שבשני ימים בלבד באופן שיטתי וקר רוח הוצאו להורג אותה כמות מאזרחינו המתגוררת כיום בעיר לטבית ממוצעת".

ויוניס הוסיף כי "משך שנים ארוכות האירועים הטראגיים האלו בהיסטוריה של לטביה הושתקו זמן רב. בימי הכיבוש הסובייטי פעילי הקהילה היהודית בקושי הצליחו להציב במקום שלט עם הכיתוב 'לזכר קרבנות הפאשיזם".

ויוניס התייחס למצבה של הקהילה היהודית בלטביה, המונה כיום על פי הערכות שונות כמה אלפי בני אדם, ואמר: "למרות הרדיפות הקשות והאבידות בנפש הקהילה היהודית בלטביה קמה לתחיה וכיום אני רואה פריחה של חיים ציבוריים, דתיים ותרבותיים. זה מחזק את לטביה".

"ראוי לציין כי לאחר הכרזת העצמאות של לטביה מברית המועצות רבים ממנהיגיה ניסו להמעיט בחלקו של העם הלטבי לרצח היהודים בשואה והציגו את הלטבים שלחמו לצד הגרמנים כ"קרבנות הכיבוש הנאצי".