"נותנים ביטוי לכל הקהלים". סינמטק תל אביב
"נותנים ביטוי לכל הקהלים". סינמטק תל אביבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

למרות הרוח החדשה שמנסה להכניס שרת התרבות מירי רגב במוסדות התרבות בישראל, עדיין יש מי שממשיכים לעודד את הקמתה של מדינה דו-לאומית וליהנות מתקציב ממשלתי.

היום (חמישי) יתחיל פסטיבל סרטים קצר בשם '48 מ"מ' בסינמטק תל אביב. הפסטיבל, מבית מדרשה של עמותת 'זוכרות', מתקיים זו השנה הרביעית ומבטיח מקבץ יצירות קולנועיות העוסקות בנכבה ובשיבת הפליטים הפלשתינים מזוויות, מקומות ותקופות שונות.

באתר הסינמטק מוסבר כי הפסטיבל מתקיים מדי שנה סמוך לכ"ט בנובמבר, תאריך ההחלטה על תוכנית החלוקה. "התוכנית", נכתב, "מהווה צומת מרכזית בנכבה המתמשכת ובהפיכתם של מאות אלפי פלשתינים לפליטים". מארגנות הפסטיבל מסבירות כי הסרטים עוסקים "בפליטוּת בגדה המערבית ובעזה, בעקורים הפנימיים בתוך גבולות 48' ובפליטים הפלשתינים בגולה". עמותת 'זוכרות', נזכיר, מבקשת לעורר את המודעות למה שהיא מכנה "נכּבה" ולעודד בפועל את חזרת הערבים לישראל.

הפסטיבל יכלול כמה סרטים. אחד מהם הוא 'הזמן שנותר', אשר נוצר בהשראת יומניו האישיים של אביו של הבמאי, אליה סולימאן מנצרת. האב "תיעד את קורות המשפחה מהימים בהם היה פעיל במאבק הפלשתיני של 1948, ובהשראת מכתבי אמו של הבמאי לבני המשפחה אשר גורשו מפלשתין בכוח ואינם יכולים לשוב אליה מאז".

בסינמטק תל אביב ניסו להמעיט בגודלו ובמשמעותו של הפסטיבל ולהופכו לזניח. "זה פסטיבל מאוד נישתי, מאוד מקומי", אמרה ל'בשבע' רונית, פרויקטורית הסינמטק. "באמנות כמו באמנות, נותנים מקום להכול, וגם אנחנו נותנים ביטוי לכל הקהלים. עם זאת, זה לא פסטיבל, אלא אירוע שהפך להיות מאוד מצומצם". רונית סיפרה שבמקביל לפסטיבל מתקיימים אירועי הסינמטק כרגיל ושהאירוע אינו תופס את מלוא תשומת הלב של המבקר במקום. היא ניסתה גם לעניין את 'בשבע' באירועים אחרים שמתקיימים בסינמטק בקרוב.

באמנות נותנים מקום כמעט להכול, כי לכל אחד מאיתנו יש גם קווים אדומים.

"אנחנו בודקים את הסרטים ורואים שאין סרט שלא נמצא בקריטריונים של משרד התרבות. אנחנו מאוד מקפידים שלא לפגוע באף אחד".

יעל מסר, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, סיפרה לאתר ערוץ 7 כי השרה מירי רגב הקימה ועדה שבחנה את תכני הפסטיבל כדי לקבוע אם הם עוברים על חוק יסודות התקציב. נזכיר כי החוק מאפשר לשלול תקציבים ממוסדות שמקרינים או מציגים תכנים שיש בהם, בין השאר, כדי לשלול את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או שמציינים את יום הקמת המדינה כיום אבל. לדברי מסר, בתום דיוניה קבעה הוועדה כי אין בסרטים המועלים בפסטיבל עבירה על החוק.

ממשרד התרבות נמסר כי לא היה דיון מסודר בעניין וכי אין עדיין נוהל בנושא. השרה עובדת היום על חוק נאמנות בתרבות כדי שהגוף המממן, קרי משרד התרבות, יוכל לתת תמיכה תקציבית לפי קריטריונים מסודרים ולמי שאינו פוגע במדינת ישראל. מסקנת הביניים היא שאנשי השמאל הקיצוני יכולים לנשום לרווחה. אירועי תרבות שתואמים את האג'נדות שלהם עדיין מתוקצבים במדינת ישראל תחת שלטון הליכוד.