בית הדין יגיב. השופט מלצר
בית הדין יגיב. השופט מלצרצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, הורה הבוקר לבית הדין הרבני הגדול להגיב לעתירת ארגון מבוי סתום המייצג את האישה שקיבלה את "הגט מצפת".

השופט מלצר קצב לבית הדין שבוע להגיב לבקשה להוצאת צו ביניים שיעצור את הדיון בערעור, בבקשת לפסילת נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף מדיון בתיק, ובבקשה להורות לבית הדין לדחות את הערעור על הסף.

מנכ"לית מבוי סתום, עו"ד בתיה כהנא-דרור, שהגישה את העתירה, מסרה בתגובה, "אני מקווה כי בית המשפט העליון יעצור את ההליך הבלתי מתקבל על הדעת במדינה דמוקרטית, בו צד שאינו קשור לתיק מקבל זכות לערער על פסק דין חלוט, בניגוד לכל חוק לכל תקנה, ולכל ערכי היהדות והמוסר עליהם מושתת שלטון החוק בישראל".

לדבריה, "הצעד שנקט בית הדין הגדול הינו חסר תקדים, ומהווה מדרון חלקלק המסכן כל אישה בישראל וכל הליך שיפוטי בתחום הנישואים והגירושין, ואת היותנו מדינה יהודית ודמוקרטית"

נציין כי ב-15 לנובמבר 2016 חתם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף על החלטה לפיה ביה"ד הרבני הגדול יקיים דיון בערעור על החלטת בית הדין בצפת שהתיר אישה עגונה, דיון שעשוי להתקיים בהרכב מלא (חסר אחד) בהשתתפות שני הרבנים הראשיים, ביום שיוקדש לליבון כל טענות הצדדים, ולשאלת הדחייה על הסף.

נציין כי מגיש הערעור הוא אדם תושב בני ברק שאיננו מכיר את הבעל או האישה, ולא היה צד להליכים בתיק עד לאחר פרסום פסק הדין למתן הגט.

בהחלטה נקבע כי טרם הדיון על הצדדים להגיש סיכומים אשר יעסקו: "הן במישור המצומצם בשאלת יכולת המערער להצטרף כצד להליך שאין לו בו עניין ישיר, והן במישור הרחב בסוגיה ההלכתית החריגה".

הדיון עלול להוביל לביטול הגט שניתן לאישה שהייתה עגונה למעלה משבע שנים ואשר הותרה באמצעות פסק דין של בית הדין הרבני בצפת בראשות הרב אוריאל לביא הרב חיים בזק והרב יוסף יגודה.