האם יש "מוח יהודי"? פרופ' אומן עונה

מתוך תשובות הגולשים:

אלפי שנה של לימוד גמרא חידדו את הראש היהודי לשאול, להקשות, לחשוב מחוץ לקופסה, וכו'
מיכאל, ביתר עילית

עם עובדות אי אפשר להתווכח. שיעור ההצלחה של יהודים כל התחומים הוא הרבה הרבה מעבר לשיעורם בכלל אוכלוסיית העולם. זו אחת מתופעות היותנו עם סגולה. להיות יהודי זו זכות גדולה, גאווה עצומה וזה מחייב.
שחר, גדרה

הראש היהודי זה שאיפה לידע והסיבה המרכזית להצלחת היהודים בכל עולם, כמו גם השאיפה לידע כעם ותרבות ללא קשר לדת. רבים מהיהודים שהגיעו לתפקידים חשובים בעולם אינם דתיים ולא למדו תורה.
מיכאל, ירושלים

יהודים יכולים להסתדר בכל מקום ובכל מצב. הם סקרנים, חוקרים, שואלים כל הזמן שאלות ותמיד משיגים את מה שהם רוצים, אם בדרך הישרה או דרך "עקיפת התור".
טל מוריה פרץ, בית גמליאל

אין דבר מיוחד בראש של היהודי. המיוחד הוא הלב היהודי שרצונו להטיב לכל.
הרצון לתקן את העולם ולהטיב לכולם נותן מוטיבציה חזקה ליצירת פטנטים ורעיונות שיוכלו להוציא את האדם מהמחשבה הקבועה למחשבה עליונה יותר ומהממת יותר, לעולם בו המחשבה היא מעבר למצופה.
הלב הזה מייצר ראש יהודי שיהיה כלי בידי הלב היהודי.
יהונתן ברבי, כוכב יעקב

לדעתי, הצלחת היהודים נובעת מקיומה של שאיפה פנימית להתקדם ולהשפיע על העולם, המקפלת בתוכה את האמונה בכך שאני ואתה באמת יכולים לשנות.

צעירים יהודים רבים אשר נשאלים על תכניותיהם לעתיד עונים שברצונם לעשות משהו אשר יטביע חותם. הרצון הפנימי הזה הוא שנותן להם את הדלק להגיע לעמדות בעלות השפעה אדירה כמעט בכל שטח.
זוהי תכונה שאינה פונקציה של אינטליגנציה או מנת משכל, אך היא חשובה לא פחות כיוון שהיא שמאפשרת את ההתמדה בדרך הארוכה המובילה להצטיינות והישגים, דרך שאנשים עם כישורים דומים אך ללא אותה אמונה פנימית ינשרו ממנה בקלות רבה יותר.

האם השאיפה להשפיע והאמונה בכוח היחיד לחולל שינוי הן תוצאה של חינוך וסביבה? האם ההלצות על האם היהודייה הדוחפת את ילדה להיות רופא גדול מלמדות אותנו על צורת חינוך שהאם היא רק המשל שלה? זוהי שאלה לסקר נוסף.
נעמי הדר, אלעד

קודם כל, חשוב להדגיש שרק לה' יש דעה - לכן אין דעה שלא באה מהתורה. כדי באמת להבין בואו ללמוד בישיבה ואם לא יכולים אז לפחות תשמעו שיעורים בנושא.
ישי פרל, נריה

הראש היהודי אף פעם לא מאכזב - חוץ מזה, שזה גם בסיעתא דשמיא ובעזרת ה'!!!
אבי רון, מתל אביב

מעריך שדווקא ההתערבבות של היהודים בתרבויות מגוונות ומומנט התנועה ממקום למקום הוא המפתח - הסתגלות והתמודדות.
י.ג. פרדס חנה

הראש היהודי זה הראש שיודע לתפוס מורכבות של דברים - שעל כל דבר אפשר להסתכל מלפחות שתי זויות אם לא יותר. שתכנית א' היא רק אופציה לפני תכנית ב' ושלעולם אין בכיס רק תכנית אחת. והכי חשוב: לזכור שכלל ההבטים לא סותרים אחד את השני אלא משלימים. וצרים תמונה כוללת. הראש היהודי הזה גורם ליהודים בכל העולם לחשוב מחוץ לקופסה ולהביא רעיונות ופתרונות יצירתיים שלא חשבו עליהם קודם
נהוראי דוידוביץ, באר שבע

יש מקום לגאווה יהודית כזו אך בשני תנאים:
1. שהיוצר הוא אכן יהודי המודע ליהדותו או אפילו מתגאה בה. למצוא יהודי שיצר פלא עולם ולחפש בנרות את יהדותו לאחר שנשא אשה נכריה ואין לו כל שמץ של קשר ליהדות אין זו גאווה כי אם בושה!
2. כשיש כמה כאלה בעולם זה טוב וזו אכן גאווה (כמובן כשהתנאי הראשון מתקיים) - אבל להגיד שזה ייעודנו בעולם - לא! לא על זאת 'גאוות היחידה' שלנו כי אם מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים'
יצחק, ירושלים

ה"ראש היהודי" - זהו ראש שבכל מצב שורד. יש לנו כוח במוח ולעניות דעתי ברגע שהמוח חזק הגוף יכול לתפקד בלי אוכל ומים. איך שרדנו את השואה? המוח היה חזק!

זה מתחיל באמונה בקב"ה שנמצאת בכולנו ומכאן נובע המוח החזק שלנו. למרות שישנם יהודים לכאורה בלי אמונה בקב"ה, אך זה נמצא בכל יהודי ויהודיה - זה הכוח שלנו מרגע שאנחנו נושמים את אוויר העולם. יש בנו אמונה בקב"ה ומכאן זה מתחיל.
ליאורה ברכה ירושלים