בית הנשיא, הערב
בית הנשיא, הערבצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ורעייתו אירחו הערב (ראשון) את חוג התנ"ך העשירי במיזם 929, המציע קריאה קבועה בתנ"ך מזווית חברתית ישראלית. המפגש הנוכחי עסק בנביא עמוס.

בתחילת האירוע הקריא דן כנר את פרק ג' מספר עמוס, לאחר מכן נשאו דברים נשיא המדינה, הרב בני לאו, הסופר מאיר שלו, פרופסור יאיר הופמן מהחוג למקרא באוניברסיטת תל אביב, והעיתונאית גל גבאי. את הערב ליווה בקטעי שירה קובי אוז.

"עמוס מנבא בתקופת הפיצול הארוכה בין ממלכת יהודה לממלכת ישראל", ציין הנשיא בראשית דבריו ואמר: "התקופה היא תקופה של פער נורא, פער חברתי, כלכלי ומעמדי. העשירים חיים חיי ראווה מנקרי עיניים ומעבירים את ימיהם במותרות ותפנוקים ואילו העניים חיים במצוקה נוראה ונאלצים ללוות בריבית מהעשירים''.

לדברי ריבלין, היינו מצפים שהעשירים יראו את הכאב והסבל של העניים, שיגלו סבלנות, שיראו אמפתיה במיוחד לקושי שלהם לפרוע את חובותיהם. ''אך לא כך היו פני הדברים. הריבית הייתה גבוהה והנשך אכזרי. כאשר לא הצליחו העניים לפרוע את חובותיהם בזמן, גזלו מהם העשירים את שארית רכושם את כבשות הרש הרועדות שלהם ולאחר מכן אף מכרו אותם לחיי עבדות. עמוס, הנביא מתקוע, אינו נרתע מהמצב. הוא נענה לקול ממרומים הקורא לו לצעוק כנגד העוולות".

הנשיא הוסיף ותיאר את זעקתו של עמוס בנבואותיו נגד העוולות והפערים בין עניים לעשירים: "הוא אינו מסתנוור מכוחו של ההון, להפך, הוא משמיע נבואות קשות המאיימות על העם. עמוס המקראי, לא בורח מהזירה, לא מפסיק להוכיח, וגם מוצא את המילים לנחם".

"גם כיום לא פסו העוולות בינינו – אך עלינו לזכור להעיר ולגעור רק מלב אוהב וקרוב״, אמר ריבלין בסיום דבריו והדגיש: "רק כאשר מוכיחים מתוך אהבה הדברים מתקבלים, רק כאשר זוכרים גם לנחם – הלב נפתח לקבל את דברי המוסר".