קרי בפורום סבן
קרי בפורום סבןצילום: ראלף אלסוונג

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי מנצל את הזמן שעוד נותר לו בתפקידו כדי למתוח ביקורת יוצאת דופן על ישראל בפורום סבן, בוושינגטון.

קרי התייחס כמובן למצב בין ישראל והפלסטינים ורמז שלא מעט מן האשמה מצויה בישראל. "הסטטוס קוו כבר לא קיים. אני מודאג מאוד בנוגע לעתיד ישראל. בלי שיהיה שלום עם הפלסטינים - ישראל לא תצליח להשיג שלום גם עם יתר העולם הערבי".

ומה לדעת קרי הסוגיה הבעייתית ביותר? ההתנחלויות. "ישראל צריכה לבחור אם היא מתכוונת להרחיב את ההתנחלויות או מאמצת את פיתרון שתי המדינות", טען קרי.

הוא הוסיף כי "ישראל חייבת להבין שההתנחלויות הן אולי לא הסיבה לסכסוך עם הפלסטינים - אבל הן חוסמות את האפשרות להגיע לשלום".

מזכיר המדינה האשים גם כי "הימין בישראל לוחץ לקדם בנייה בהתנחלויות ומנסה למנוע הסכם שלום". בהקשר הזה הוא התייחס לחוק ההסדרה ואמר, "מחר אמורה להתקיים הצבעה שתכשיר עוד מאחזים. הדבר מדאיג משום שחלק גדול מהם נבנו על אדמות פלסטיניות פרטיות".

הוא טען כי ישראל הורסת בתים פלסטיניים באופן שוטף בשטחי C ולא נותנת היתרי בנייה חדשים.

קרי נשאל מה תהיה העמדה האמריקנית לגבי יוזמה חד צדדית נגד ישראל באו"ם וענה, "יש הרבה מאוד יוזמות על השולחן מצד מדינות שונות. אנחנו לא מתכוונים לתמוך בהחלטה שתתייחס באופן בלתי הוגן לישראל או לפלסטינים".