הפסל של נתניהו, שהוצב בכיכר רבין
הפסל של נתניהו, שהוצב בכיכר רביןצילום: מרים אסלטר, פלאש 90

איתי זליאט, האמן שיצר את פסלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והציב אותו לפנות בוקר (שלישי) בכיכר רבין, סיפר על היצירה שעוררה עניין רב ותוסר בקרוב על ידי פקחי עיריית תל אביב.

בראיון לגלי צה''ל סיפר זליאט כי "אני אמן שמתעסק בעיקר בחופש ובחופש בחירה. התחלתי לעבוד על הנושאים שאני רגיל לעבוד עליהם והרגשתי שיש זרימה סביבי שאני חייב להתייחס אליה, שינויים שקשורים לנושאים של חופש בחירה. רציתי לבחון את הנושא הזה בשנת 2016 בישראל. האם אפשר להציב פסל כזה והוא יוסר או שזה יגרור אחריו סנקציות?".

הוא הודה כי מדובר ביצירה פוליטית, אך ציין ''אני פחות בעניין של שנאה או לא. אני רוצה לבחון את המרקם החברתי שנמצא פה. יש חלק גדול מאוד בעם שיכול להיות רוצה ומאוד ישמח לפסלים כאלה ויכול להיות שמה שנתפס כפרובוקציה - עוד שנתיים יהיה המציאות. השאלה היא מה יקרה מעבר, בואו לא ניתמם".

"זו פרובוקציה לשני צידי המפה הפוליטית. ברשת - המונח 'ביבי המלך' הוא בעשרות אלפים. אני פשוט לקחתי מהמציאות את המונח הזה והנחתי אותו במקום הראוי לו בכיכר מלכי ישראל".

לשאלה כיצד הצליח להציב פסל ענק שכזה באמצע הכיכר השיב האמן "השכמנו קום אני וחברים טובים והצבנו אותו".

נציין כי פקחים של עיריית תל אביב מסרו לזליאט הודעת דרישה להסיר את הפסל לאלתר בטענה שהוא מהווה "מכשול במקום ציבורי". העירייה הציבה אולטימטום לאמן עד לשעה 12:00 וציינה כי במידה והוא לא יסיר את הפסל, הוא יוסר על ידה ויוטל עליו קנס.