מפגש הרבנים עם נשיא המדינה
מפגש הרבנים עם נשיא המדינהצילום: יעקב כהן

יו"ר שר הפנים אריה דרעי נאם היום (שלישי) בכינוס מיוחד שנערך בכנסת לכבודם של 100 רבנים מרחבי העולם, שהגיעו לארץ במסגרת כנס היסוד ל"כינוס הרבנים הספרדים העולמי" שנערך בירושלים.

הכנס התקיים בהשתתפותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

בנאומו אמר השר דרעי, "דרכו של מרן זיע"א היתה דרכי נועם. בסיפורים ובמשלים קרב את העם לתורה. אנחנו נמצאים בכנסת – זירת המאבקים. ושואלים אותי, מדוע להילחם על נושאים יהודיים? מדוע לא לעשות פשרות בנושא הכותל, שכם הם יוכלו להתפלל שם, או בנושאי הגיורים? אני רוצה לומר, כמי שהיה קרוב אליו למעלה מ-40 שנה, אין לתאר את מסירות נפשו ומאבקיו למען הצביון היהודי ולמען העמדת הדת על תילה בנושאי סמכויות בתי הדין הרבניים ועוד".

"זה לא סותר. מצד אחד לקרב בדרכי נועם, אך מצד שני לשמור מכל משמר על הדרך ההלכה הסלולה, שהיא זו ששמרה עלינו לאורך כל הדורות", אמר דרעי.

לדבריו, "צריך לזכור, שלפני השואה היו כ-18 מליון יהודים ברחבי העולם. היינו יכולים להיות היום עם מספר עצום, ללא נגע ההתבוללות הנורא המכלה כל חלקה טובה. הכותל, זהו המקום היחיד שנותר לנו מבית המקדש. אנחנו לא מונעים מאף אחד לבוא אליו, אבל לקיים שם מנהגים שונים ומשונים? וכי אנחנו יכולים להתפשר על הכותל? האם הכותל שייך לנו שנוכל להתפשר עליו? הוא שייך לריבונו של עולם".

"צריכים לדעת, שכל הכרה או איזו פשרה עם הרפורמים, משמעותו הכרה בדרכם כ'זרם ביהדות'. המאבק שלנו בהם היא ללא פשרות. הם מביאים את ההתבוללות וההרס ואתם הרבנים עומדים בחזית מולם. אי אפשר לשנות את הדרך ששמרה עלינו כל השנים כעם אחד, מול כל האויבים שלנו. לכן, מצד אחד יש לנו רצון עז לעסוק בדברים המאחדים את העם, אך מצד שני לא נוותר על הדרך הסלולה", הוסיף דרעי.

"מי שמכיר אותי יודע שאני נגד חוקים דתיים בכפיה. זה משיג את המטרה ההפוכה. אמרתי פעם, שאילו היה חוק בישראל לקיום ברית מילה, היינו רואים הרבה פחות יהודים מקיימים את המצווה. דרכנו היא בנועם ובהסברת פנים. עם זה, אנחנו צועדים בדרכו של מרן שעודד אותנו לעמוד על ההלכה הצרופה והנחלתה לדור הצעיר", ציין דרעי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר לנוכחים, כי אם יש דבר שהוא מצטער עליו זה שלא הספיק לקחת את בנו, סגן חתן התנ"ך לברכה אצל הרב עובדיה יוסף זצ"ל. "אתם ממשיכים את דרכו", אמר נתניהו, "אתם שומרים על הגחלת למען עם ישראל".

לפני כן ביקרה משלחת הרבנים בבית הנשיא ראובן ריבלין, שאמר שהכינוס הזה הוא בעצם צוואתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל והוסיף: "אתם בוודאי יודעים שאני נמצא כאן, בבית הזה, בין היתר בגלל ברכתו של הרב עובדיה זצ"ל, כך שקיום צוואתו, חשוב לי במיוחד".