ברית מילה. תיאסר בדנמרק?
ברית מילה. תיאסר בדנמרק?צילום אילוסטרציה: פלאש 90

האם יהודי דנמרק לא יוכלו בקרוב לערוך ברית מילה לתינוקות? ראשי ההסתדרות הרפואית בדנמרק דורשים לאסור על ידי חקיקה ביצוע ברית מילה עד גיל 18, ולאפשר אז לבוגרים לקבל החלטה בעצמם האם הם מוכנים לעבור את ההליך הרפואי.

ליזה מולר, יו"ר מועצת האתיקה של ההסתדרות הרפואית הדנית, אמרה כי "ברית מילה צריכה להיות בחירה מושכלת ואישית שצעירים יעשו בעצמם. זה לא תקין לשלול מאדם את הזכות לבחור האם הוא רוצה לעבור ברית מילה או לא. אפשרות הבחירה, עומדת בקנה אחד עם זכותו של הפרט להגדרה עצמית, וההורים אינם צריכים לבצע את ההחלטה עבורו אלא להותיר אותה עבורו כאשר הוא יגיע לגיל המתאים".

מולר גם הוסיפה כי "מאחר וברית מילה היא הליך מלווה בסיכונים, הוא צריך להתבצע רק במקרים בהם יש צורך רפואי מתועד לביצוע ברית מילה".

ראשי ההסתדרות הרפואית הודיעו כי הם שוקלים לפנות לחברי הפרלמנט המקומי ולדרוש כי יעבירו הצעת חוק שתמנע בחקיקה את ברית המילה לפני גיל 18, וללא בחירה אישית של הצעיר שאמור לעבור את ההליך - אולם עדיין לא החליטו סופית האם לדרוש איסור מוחלט על ביצוע ברית המילה בחוק.

כיום מבוצעת ברית המילה בקרב חברי הקהילה היהודית המתגוררים בדנמרק, אולם מדובר במספר נמוך במיוחד של יהודים.

על פי ההערכות מבוצעים בין אלף לאלפיים בריתות מילה מדי שנה בדנמרק, בעיקר לחברי הקהילות היהודיות והמוסלמיות במדינה.

"דנו בנושא הזה ביסודיות בועדת האתיקה שלנו. הגענו למסקנה כי קשה לחזות את ההשלכות של איסור חוקי על קיום ברית מילה, גם בנוגע לילדים הצעירים שעלולים לסבול לדוגמא מלעג והטרדות, וכן להיות מעורבים בהליך רפואי הכולל סיבוכים שונים, וכן בנוגע לצד התרבותי והדתי אליו שייכים אותם צעירים", אמרה מולר.

משרד הבריאות הדני הודיע השבוע כי החל משנת 2017 יצטרכו כל בריתות המילה המתקיימות במדינה להירשם במשרד הבריאות המקומי על מנת שיוכלו להיות תחת פיקוח.

סקר שנערך לאחרונה הצביע על כך שלפחות 87 אחוזים מתושבי דנמרק הביעו תמיכה באיסור על ביצוע ברית מילה על ידי חקיקה.