מוסר, ערכים והומור. המחזמר 'האוצר מתחת לגשר'
מוסר, ערכים והומור. המחזמר 'האוצר מתחת לגשר'עיבוד, כתיבה ובימוי: איזו ליבוביץ'. תהל הפקות

חנוכה הוא בלי ספק חג מחזות הזמר לילדים. בעשור האחרון התחילה לצמוח גם תרבות מקבילה, של מחזות זמר המיועדים לציבור הילדים הדתי.

רמת ההפקה משתבחת עם השנים, וכך גם המבחר. בחנוכה הקרוב יועלו על הבמות ברחבי הארץ לא פחות משלושה (!) מחזות זמר כאלה.

'האוצר מתחת לגשר' משתמש בסיפור הידוע מהגמרא, שומר על שלד מוסר ההשכל, אבל מפליג הלאה בדמויות דמיוניות ססגוניות ומצחיקות. "בדרך לאוצר הגיבור עובר כל מיני תיקונים. שודד לוקח את מעט הכסף שלו, הגלגל של העגלה נשבר וגם הדייג לא נותן לו לחפש את האוצר, בגלל שזה המקום שהוא דג בו", מספרת איילה עזרן, מנהלת 'תהל הפקות', העומדת מאחורי המחזמר. "זו חוויה משולבת מוסר, ערכים והרבה חוש הומור. אנחנו מתחילים מהתוכן, זה הבסיס שלנו. מהעולם החילוני אנחנו לוקחים את הטכניקות".

ומתברר שלא רק את הטכניקות. לצד טוביה רוזנפלד, עודד מנסטר ואחרים, מככב במחזמר גם השחקן אסף אשתר. "זה קהל מסקרן מאוד", הוא מספר, "אני מקווה למצוא קהל חדש, לא רק כיפה סרוגה, אלא אפילו קהל חרדי יותר". מבחינת אשתר אין במופע הזה התפשרות על סטנדרטים מקצועיים. "מה שעושה מופע הם השחקנים והבמאי. כאן מופיעים שחקנים שכבר עשו כברת דרך על במה או בטלוויזיה, ובמאי שכתב וביים הרבה הצגות. גם ההפקה המוזיקלית לא נופלת מהפקה לציבור הכללי".

אשתר היה רוצה שגם הציבור הכללי יצפה בהצגה, למרות שגיבוריה לובשים ציציות. "אני מקווה שחילונים יבינו שהצגה מסוימת שלהם יכולה לפגוע ברגשות הדתיים, אבל לא להפך. הם צריכים להיפתח להצגות כאלה. מה שיכול לעזור זו העובדה שלא מדובר בסיפור עכשווי, אלא בעיירה של פעם, כשעוד שאבו מים בדלי, כשכולם הלכו לסליחות. המחזמר מדבר על אנושיות, תמימות והישרדות". הערכים האלה לצד ערכים נוספים, הוא אומר, שווים ומדברים לכולם.

יצפאן ורנד על במה אחת

רביעיית 'אנדרדוס' פונה לראשונה לילדים באופן רשמי עם ההצגה 'חלומות במגירה'.

"הביקוש הגיע מהילדים", מסביר יהודה קלמן, המפיק והאמרגן של הקבוצה, "אך מכיוון שמופעי המבוגרים לא התאימו לילדים, הוחלט לייעד להם מופע משלהם לכבוד החנוכה". המחזמר מגולל את סיפורו של גביע קידוש שמוצא את עצמו מונח במגירה יחד עם חפצים ישנים. במגירה הוא פוגש אתרוג עתיק, אפיקומן שנזנח ורעשן שבור. חלומו של הגביע הוא לחזור אל ימי הזוהר, אל שולחן השבת. המחזה, מבטיח קלמן, "מרגש וגם קורע מצחוק". ארבעת האנדרדוסים כתבו את החומרים והם שישירו וישחקו. את הכוריאוגרפיה, הבימוי, התפאורה והתלבושות הם הוציאו לאנשי מקצוע מהשורה הראשונה, "כדי שיהיה הכי מקצועי שיש".

מחזה נוסף, מפתיע בהרכבו, הוא 'שער הזהב' שליהק אליו את אלי יצפאן ושולי רנד, שני כוכבי במה שלא ממש משתייכים לז'אנר. לצדם יופיעו אבישי שטרית ואסי צובל, שני שחקנים מוכשרים ומוכרים. ההפקה היא של אילת ריפס, שמוציאה מדי שנה הפקות חנוכה. המחזמר מספר על עמי, נער בן 13 מצרפת, שעלה לארץ אחרי אלפיים שנות גלות וכיסופים. כשהוא מגיע לכאן, פתאום מתחוור לו שלא הכול כאן חלב ודבש ושהוא צריך לעמול כדי להיקלט בארץ ולהיות ישראלי.