עמונה
עמונהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרב יאיר פרנק, רב היישוב עמונה שצפוי להיהרס בימים הקרובים, פרסם דף הנחיות לתומכים הרבים שפוקדים את היישוב וצפויים עוד להצטרף ככל שיתקרב מועד הפינוי.

במסמך קורא הרב פרנק שלא לנקוט באלימות נגד כוחות הביטחון, ומבהיר כי מי שלא יוכל לעמוד בהנחייה הזו - מוזמן לעזוב את המקום.

בפתח דבריו כותב הרב, ''בעומדנו ערב פינוי הישוב חלילה, שאנו מתפללים ופועלים עדיין שלא יהיה, אנו נדרשים להבהיר לכל הבאים באופן הברור ביותר מה היא הדרך הנכונה לבטא את ההתנגדות הנחרצת שלנו לעוול כלפי אדם וכלפי הארץ. לא עושים מצוות על ידי עבירות, ולא עושים מצוות בטפשות. ועל כן, גם ובייחוד במאבק על הארץ, עלינו ללכת בדרכי המוסר וההלכה, ולפעול בחכמה.

הרב פרנק מציין כי מטרת ההתכנסות הגדולה בעמונה היא לא למנוע את הפינוי אלא למחות נגד העוול.

"אם חלילה הגענו ליום פינוי רחמנא ליצלן - המטרה שלנו היא לא למנוע אותו. ילדותי לחשוב כך. חשוב שכל אדם שמגיע לכאן - ידע ויפנים זאת, בראש ובראשונה בכדי שלא יחוש אכזבה, וגם בשביל שיבין היטב את גבולות הגזרה של המחאה''.

לדבריו, המטרה היא להביע בצורה הנחרצת ביותר, בדרך הראויה, את הכאב הגדול על הריסת הישוב, ''וכאבה הגדול של הארץ, במחאה עממית רחבה. אנו גם מאמינים שיש בכך בכדי להשפיע השפעה משמעותית לעתיד, שלא יהיו עוד פינויים חלילה''.

כאן מדגיש רב היישוב: "המחאה שלנו ערכית ומוסרית. אנו מראים במעשינו לציבור כולו את רוחה העמוקה והאיתנה של ארץ ישראל ותורת ישראל, את הציפייה שלנו לצדק ומוסר כבני אדם וכיהודים.

"על כן, ההתנגדות שלנו היא התנגדות פסיבית בלבד, נאחז באדמת הארץ האהובה ובבתי התושבים אך לא נרים חלילה יד על חייל או שוטר ולא ננהג באלימות אקטיבית, מכל סוג שהיא. כל מי שבא לכאן – מחוייב באופן מוחלט לקבל זאת ומי שלא מסוגל לכך - שילך".

עמונה
עמונהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרב פרנק מוסיף במסמך כי הנחיה זו היא על פי התורה והמוסד, והן מתוך ההבנה הנכונה של מטרת המחאה. ''אנו מצפים מכל חייל ושוטר לא לבצע עוול נורא כל כך של גירוש. אולם, רוב ככל החיילים והשוטרים לא גדלו והתחנכו לצערנו על פי תורה, ודרישה זאת מהם היא מעבר ליכולת הבחירה שלהם.

''על כן: אין שום היתר לפגוע בהם חלילה. בייחוד הם, שעוסקים במסירות גדולה בדרך כלל למען בטחונינו ובטחון הציבור. מעבר לכך, יש להבין כי מדובר באירוע ציבורי-לאומי, ואין לדון בו כעל סכסוך בין פרטים''.

לדבריו, היעדר אלימות תבטיח שישתתפו במחאה כמה שיותר אנשים. "מחאה עממית, רחבה ולגיטימית, שתהיה לה בעזרת ה' השפעה ואהדה ציבורית גדולה.

הרב פרנק גם מבקש להעביר מסבר לנשים ולנערות: "הזהרי לשמור על צניעותך וכבודך. אם הגעת למצב שצניעותך נפגעת – פשוט קומי ולכי".

בסיום המסמך הוא כותב: "אנו מבקשים מכל המבוגרים, ההורים והמחנכים, להיות יחד עם הנוער בשטח, לדבר ולשוחח, ובייחוד – להוביל ולהנהיג אותם באחריות, איש איש בגזרתו''.

למסמך ההנחיות המלא