היוזמת. השרה גילה גמליאל
היוזמת. השרה גילה גמליאלצילום: לשכת השרה גמליאל

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ההחלטה של השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל שעניינה התנעת מיזם לאומי לתיעוד סיפורם של היהודים מארצות ערב ומאיראן בהיקף תקציבי של 10 מיליון ש"ח לשנים 2017-2018.

המיזם הוא חלק ממאמץ לאומי כולל להעמקת הידע והמודעות הציבוריות לסיפורם ומורשתם של יהודי המזרח, אחרי שנים ארוכות בהן נדחק מן השיח ומן התודעה בישראל. למעשה, ההחלטה מבקשת לכתוב את הפרק של יהודי המזרח בסיפור תולדות העם היהודי ולהביאו לתודעה ציבורית.

עיקרו של המיזם הוא בגביית עדויות אישיות, כתובות ומצולמות, של יהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן על חייהם הפרטיים, על חיי הקהילות היהודיות בארצות מוצאם בימים היציאה והגירוש של היהודים מארצות אלו. בנוסף, תקודם כתיבה והפקה של ספרי ביוגרפיה המתעדים סיפורים אישיים של יוצאי ארצות ערב ואיראן.

מטעם המשרד לשוויון חברתי תהיה זו לשכת העיתונות הממשלתית אשר תשמש כגוף מבצע להפעלת מערך גביית העדויות ותיעודן. המשרד לשוויון חברתי ולשכת העיתונות הממשלתית יבחנו היכן יוצבו העדויות וכיצד יונגשו ויופצו לציבור.

יוזמת התכנית, השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל, בירכה על ההחלטה ואמרה, "זהו רגע היסטורי. מפעל העדויות הוא תחילת כתיבת הפרק של יהודי המזרח בסיפור תולדות העם היהודי. מעכשיו, הסיפור היהודי יהיה שלם יותר ואזרחי ישראל, צעירים כבוגרים, יזכו לשמוע, ללמוד ולהכיר את המורשת המפוארת של העם היהודי, על צידה המזרחי כמו על צידה המערבי. הפרק של יהודי המזרח התחיל את כתיבתו היום ואין זה אינטרס מזרחי ייחודי כי אם אינטרס לאומי, יהודי וציוני"