מצפה כרמים - מבט מהאוויר
מצפה כרמים - מבט מהאווירצילום: לתפוס גובה - צילום אויר בשליטה מרחוק

תושבי היישוב מצפה כרמים פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרי הביטחון והמשפטים אביגדור ליברמן ואיילת שקד, בדרישה לפעול להסדרת יישובם.

מצפה כרמים הוקם בשנת 1999 על אדמות מדינה סמוך ליישוב כוכב השחר והועתק על ידי המדינה במסגרת הסכם המאחזים למיקומו הנוכחי.

לפני כשש שנים, הוגשה עתירה לבג"ץ בטענה לבעלות פרטית על החלקות, על אף שדין העתירה היה להידחות על הסף מכיוון שמדובר בתב"ע מאושרת משנת 1982, העתירה התקבלה.

במכתבם כותבים ראשי היישוב כי "לאחר ההעתקה, שבוצעה על ידי המדינה, בנינו ופיתחנו את הישוב בעידוד משרדי הממשלה, וגורמי השלטון השונים מתוך מגמה להפוך לקהילה מתפתחת. מתוך אמונה בצדקת דרכינו וכפי שנהוג בדיני קניין, ביקשנו למצות את הליכי הוכחת הבעלות בבית המשפט המחוזי. לאחרונה הגשנו בתיק זה תצהירים המאמתים שהמדינה באמצעות אלוף פיקוד מרכז דאז בוגי יעלון וכל הצמרת המשפטית במנהל האזרחי בחרו במיקום זה מתוך ידיעה, שמדובר במיקום כשר בתוך תב"ע מאושרת"

עוד הם כותבים כי "בעקבות תצהירי גורמי השלטון השונים דאז, אנו מצפים כי המדינה תגבש עמדה מחודשת בה היא מצהירה על קבלת האחריות להושבת המתיישבים במקום זה, וזאת מתוך תום לב, ובמידה ותוכח בעלות פרטית של העותרים, יוצע פתרון לפיצוי בעל הקרקע אם באמצעות כסף או בקרקע חלופית".

לקריאת המכתב המלא לחצו כאן

מצפה כרמים הוא יישוב קהילתי המונה כ-43 משפחות עם כ-150 ילדים. היישוב הועתק כאמור לתוך תב"ע מאושרת של היישוב כוכב השחר ומיקומו אושר על ידי ראש הממשלה דאז, אהוד ברק ובחתימתו של אלוף פיקוד מרכז דאז, משה בוגי יעלון.

הדבר איפשר לתושבים לקבל חוזי קרקע מהרשויות, ואף לקבל משכנתה לצורך כך - בניגוד למקומות אחרים שפונו בשנים האחרונות כמו גבעת-האולפנה או מגרון, או לחלופין כאלו שנגדם עומד פסק דין המורה על פינוי כמו עמונה ותשעת הבתים בעפרה.

כיום, קיימים ביישוב 16 בתי קבע כאשר שאר המשפחות מתגוררות בקראוונים, הקהילה עומדת כבר מספר שנים בהתמודדות קשה מנשוא והתיק תלוי ועומד בבג"ץ במצב של צו ביניים המביא להקפאה דה פקטו של תכנית ההתפתחות הטבעית של הישוב.