הנשיא הנבחר דונלד טראמפ
הנשיא הנבחר דונלד טראמפצילום: רויטרס

יורם אטינגר, לשעבר ציר ישראל בוושינגטון, חזר לאחרונה מארה"ב והוא מתאר בערוץ 7 את המהפך הגדול שעובר בימים אלה על מסדרונות השלטון בוושינגטון.

"להערכתי יש כאן הזדמנות היסטורית לשדרוג הקשר איתנו, גם מצידו של הנשיא הנבחר ומסגנו המיועד מייק פנס. תפיסת העולם החדשה של דונלד טראמפ היא נחישות להיות עמוד האש של האנטי פוליטקלי קורקט. הוא רואה במחלקת המדינה האמריקנית גוף עוין לישראל וחלק מהביצה הוושינגטונית שאותה הוא רוצה לייבש", אומר אטינגר.

"מבחינתו", הוא מוסיף, "ישראל תורמת רבות לאמריקנים. טראמפ גם הגדיר את האיומים הברורים על ארה"ב שזה משטר האייתולות באיראן והטרור האיסלאמי. הוא רואה בישראל את בעלת הברית החשובה ביותר במלחמה מול אותם איומים, והוא משוכנע כמונו שההסכם עם איראן רע מאוד וצריך לסרס אותו או לבטל אותו. כך שאפשר לשאוב אופטימיות - כל זה מתוך הנחה שממשלת ישראל חס וחלילה לא תשפוך מים קרים על הנחישות של טראמפ לעבור להילוך רביעי בקשרים שבין שתי המדינות".

אטינגר מעריך שהשגרירות האמריקנית אכן תעבור לירושלים. "זה אבן הבוחן לנחישות של טראמפ ולמלחמה שלו בפוליטקלי קורקט. הוא מבין היטב שאי העברת השגרירות, היא כניעה ללחצים של משטרים פורעי חוק ולכן הוא יבצע את המהלך כדי להפגין שהוא שונה מאובמה וקלינטון ואינו נרתע לבצע את מה שהוא מאמין בו. חשוב לציין שבאתוס של המתיישבים האמריקנים, ירושלים היא סמל חשוב. 18 ערים בארה"ב נקראות ירושלים ו-32 עיירות קרויות שלם כינוי לירושלים".

לדבריו התמיכה של הקהילה היהודית בדמוקרטים לא תשפיע על היחסים הטובים של ארה"ב עם ישראל. "משום מה המציאות המשתנה לא השפיעה על דפוסי ההצבעה של הציבור היהודי, שכ-70% אחוזים ממנו מצביעים לדמוקרטים. העולם משתנה לנגד עיננו והיהודים בארה"ב ממשיכים לתמוך בהם. כל זה לא משפיע על הקשר בין ישראל לארה"ב, כי עם כל הכבוד לציבור היהודי בארה"ב, האהדה של הציבור האמריקני לישראל לא קשורה לקהילה היהודית אלא היא אהדה בסיסית ושורשית".