תחקיר: חומרים ממכרים בשפתונים נגד יובש

כמידי שנה בעונה זו גובר השימוש בשפתונים, המספקים לחות לשפתיים סדוקות ויבשות.

מבדיקת "כלכלי בלילה עם משה כץ" בערוץ 20 עולה כי אותם שפתונים מכילים חומרים ממכרים, זאת על אף שכל השפתונים בבדיקה מאושרים על ידי משרד הבריאות.

בין אותם רכיבים מסוכנים ניתן למצוא מנתול, אלכוהול, חומצה סליצלית, קמפור ואף סוכר. החומצה הסליצלית והקמפור הם חומרים שמטרתם היא להרגיע את האיזור מידית, אבל לטווח הארוך הם יוצרים גירוי מחדש. כאמור, למרות שהשימוש מותר ומאושר על ידי משרד הבריאות, שימוש מוגבר שהוא תוצר של אותם חומרים ממכרים.

ד"ר אהוד ורנר, מומחה למחלות עור ב"ורנר קלינק", אמר "בשפתונים שמכילים חומרים איריטנטיים, השפתונים מרגיעים מיידית אבל גורמים לאיזשהו גירוי שגורם לצורך לחזור שוב ושוב ולמרוח את השפתון. זה מעלה את הריכוזים שלהם ויכול לגרום לתופעה של גירוי עור ואז קיים כל הזמן צורך בשימוש חוזר".

פרופסור פנחס דנון, פסיכיאטר מומחה להתמכרויות מבית החולים באר-יעקב, הוסיף, "התמכרות לשפתונים בשנים האחרונות היא התמכרות שעולה ועולה מבחינת המספרים. הסיבות הפזיולוגיות הן החומרים ששמים בתוך השפתונים, דברים שיש בהם סוכר או אלכוהול, דמוי אלכוהול, דברים שממתיקים".

על פי ד"ר אהוד ורנר, אנשים אשר מרגישים צורך במריחת שפתונים חוזרת, חייבים להשתמש בשפתונים ללא חומרים מגרים או איריטנטיים, כמו חומצה סליצילית, מנתול וקמפור. "במינון סביר כנראה שהשפתונים האלה אינם עושים בעיות אבל בשימוש חוזר הם עלולים לעשות בעיות. משרד הבריאות לא יכול לאסור שימוש בתכשירים שבמינון סביר לא עושים בעיות. צריך להסתכל באותיות הקטנות".

תגובות משרד הבריאות: "כל השפתונים המאושרים לשימוש במדינת ישראל נמדדים על פי הסטנדרטים המחמירים המקובלים באירופה. חומרי הגלם המותרים בשימוש בהתאם לריכוזים המקובלים בעולם. בכל השפתונים אשר מוסף להם חומר טעם, על החומר לעמוד בנוסף גם בסטנדרט ניקיון באיכות FOOD GRADE ולהימנות ברשימות המאושרות של חומרי טעם באיחוד האירופי ובארה"ב. תופעת התמכרות לשפתונים אינה ידועה לנו.

תגובת פליקסטול: "המוצר וכל רכיביו מאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל ובמדינות רבות בעולם. מדובר במוצר שהרכיב הטיפולי בו תורם להחזרת הלחות לעור ומקל על בעיית היובש. המוצר עבר בהצלחה מבחן להיפואלרגניות על פי כללי GCP ונמצא כלא מעורר גירוי ורגישות בשפתיים, בטיחות רכיבי המוצר אושרה על ידי גופים רגולטוריים בינלאומיים. הרכיבים אינם גורמים לגירוי או פיתוח תלות בשימוש".

תגובת LABELLO: "רכיבים אלה שצויינו מטה, נמצאים בשימוש נרחב ונפוצים מאד במוצרי קוסמטיקה בכלל ובמוצרים לשימוש על השפתיים בפרט. רכיבים אילו לא ידועים כבעלי השפעה שלילית למשתמש בהם".

תגובת סופר פארם: "משחת השפתיים הטיפולית של לייף פרופשיונל מיוצרת מרכיבים המאושרים על ידי משרד הבריאות , שנועדו לסייע בשמירה על לחות השפתיים, הפחתת גירוי והרגעת הכאב במקרה של יובש וסדקים בעור. שימוש במשחה מעניק טיפול מהיר ואיכותי לבעיה, תוך זמן קצר, ללא תופעות לוואי וללא פיתוח תלות במוצר".