יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מעשה חילול בית הכנסת בערד הגיע היום (רביעי) לדיון במליאת הכנסת. במהלך הצעה לסדר בעניין חילול בית הכנסת, קבל ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) על כך שבית הכנסת נהפך להפגנת שנאה.

"נבלה נעשתה בישראל, כאשר באו אנשים לבית הכנסת בערד בשבת לא כדי להתפלל אלא כדי לחלל את קדושת השבת ואת קדושת בית הכנסת. הפכו את בית הכנסת להפגנת שנאה, כמו שעושות 'נשות הכותל' לכותל המערבי", אמר. "מה שהתחיל בכותל והגיע לערד, עלול להפוך לתופעה בכל השכונות והערים, בהם ראשי הערים אינם רוצים חרדים. שימו לב למה שקורה במדינות השכנות ותבינו מה הסכנה שבהפיכת מאבקים פוליטיים, למלחמות דת".

לדבריו, ערד היא רק דוגמה למאבק של ראשי ערים שאינם רוצים משפחות עם ילדים. "לפני עשרים שנה נבנו בארץ 17,000 דירות בנות שלשה חדרים. בשנת 2015 נבנו בכל הארץ רק 3000 דירות. יש כאן מאבק של ראשי ערים נגד משפחות עניות וברוכות ילדים. עכשיו הם מעבירים את המאבק האנטי חרדי לבתי הכנסת ומבעירים את הרחובות".

השר לשירותי דת דוד אזולאי (ש"ס) אמר בתגובה כי "נפגשתי עם השר לביטחון פנים ושאלתי אותו איפה המשטרה למה הפורעים לא נעצרים, אני רוצה מעשים לא דיבורים". עוד אמר כי "פניתי לראש העיר הנוכחי שיעשה עירוב בעיר והוא לא עשה, על איש כזה הכל אפשרי".

אחריו עלה לדוכן שר הבריאות יעקב ליצמן שתקף בחריפות את ראש העיר. "מה שקרה בערד הוא לא מאבק פוליטי. שמעתי את ראש העיר מדבר בתקשורת שקרים ושטויות. מה שקרה בליל שבת בערד, מחר זה יהיה בחדרה, בגדרה ובקרית יובל בירושלים. כל מי שמתנגד לבית הכנסת יאסוף מחר 20 איש ויכנסו עם פלאפונים לבית הכנסת. סבא שלכם ככה רצה שתעשו?".

ליצמן פנה לח"כ מאיר כהן מיש עתיד ושאל אותו, "אתה היית ראש העיר בדימונה, אתה יודע ממקור ראשון שראש העיר אמר לי ש'אני לא רוצה חרדים בערד', אתה יודע שזה אמת. אתה יודע שבסוכות האחרון ראש העיר הזה הוציא צווי הריסה נגד סוכות. השופטים נתנו צו הריסה ל-15 יום, הם יותר חכמים ממנו, בא היועץ המשפטי של העיר ואמר על בית הכנסת שזה סכנת שלום הציבור. יש לי את המכתב כאן בכיס".

שר הבריאות מנה את צעדי האפליה של ראש העיר כלפי המגזר החרדי. "לא נדבר על כיתות חינוך שהוא לא נותן לנו. הוא לא רצה לתת גני ילדים אבל במשרד החינוך הכריחו אותו ויש לו 17 גני ילדים ריקים" אמר. "אין לו מה לעשות איתם, הוא מכניס שטויות וכל מיני מוזיקה - העיקר לא לתת לחסידי גור".

"לא מגיע לילד וילדה בת 4 גן ילדים? אנחנו נמצאים בסדום ועמורה? 1,200 משפחות יש לנו שם, לא מגיע להם חינוך? בלי המשפחות האלו זה היה עיר הבירה של הסודנים. זה השכר שקיבלנו? באמצע התפילה נשים וגברים הגיעו עם הסעות מאורגנות", סיכם ליצמן.