בחזרה למלחמת העולם הראשונה. 'כתר הברזל'
בחזרה למלחמת העולם הראשונה. 'כתר הברזל'מאת: אהרן אפלפלד, בהוצאת: כנרת זמורה דביר

'כתר הברזל',

אהרן אפלפלד,

כנרת זמורה דביר,

177 עמ'

אהרן אפלפלד בן ה‑84 כתב יותר מ‑40 ספרים. היבול הזה עוד יותר מרשים לאור העובדה שרוב הרומנים שלו מתרחשים באותו אזור (מזרח אירופה) ובאותו זמן (בין שתי מלחמות עולם).

אפלפלד, זוכה פרס ישראל ובעל אות לגיון הכבוד, ידוע ומוערך בקרב הקוראים הישראלים. אם זה מ'אל ארץ הגומא', 'והזעם עוד לא נדם' או מ'ימים של בהירות מדומה', יש לו מקום של כבוד בספרייה.

ב'כתר הברזל' פונה אפלפלד דווקא למחוז בלתי מוכר: לוינה של תחילת מלחמת העולם הראשונה. הגיבור הוא פטר שטיין, יהודי צעיר שמתחיל את דרכו כקצין בצבא הצאר, ולמרות הקשיים החברתיים והפיזיים מצליח לעלות ולקבל אות הצטיינות. פטר מגיע ממשפחה ששורשיה היהודיים מטושטשים. סבו אמנם הכיר לו את בית הכנסת, אך מן היהדות הדלילה כמעט שלא נשאר דבר. כראוי לקצין מצטיין בעל אישיות, פטר רוצה להיות שורשי ומחובר למקורותיו, אבל נראה שהגישה אליהם חסומה בעקשנות. רק עם יוחנן, חברו הנוצרי, הוא מוצא שיחת עומק בכל מה שקשור לאמונה ולחיים של אמונה. בתוך המולת הקרבות והמדים המיוזעים מדברים שני הבחורים על עניינים שבנפש, עניינים שבלב.

'כתר הברזל' הוא גם ספר אהבה למילה הכתובה. במקביל למסלולו בצבא, פטר מוצא גם אהבה בכל מה שקשור למילים ולכתיבה. את לימוד הכתיבה הוא מכנה "בלתי אפשרי ובאורח פלא אפשרי", אבל נראה שבשבילו אין כוכב שהוא רחוק מדי בשביל לקטוף. פטר שטיין הוא מהאנשים שיש להם מזה וגם מזה, והם רוצים להוכיח את עצמם בשני הצדדים.

אפלפלד כתב כאן רומן שהוא דיוקן של איש מתבולל שמחפש דרך חזרה. משפחתו של פטר, החברים שאיתם הוא לוחם בצבא, האירועים שפוקדים אותו – כולם ציוני דרך בדרכו להכרת עצמו באופן שלם. הוא מצליח להעביר עולם שונה מספריו האחרים באופן אמין ומרגש, ובעיקר שונה. 'כתר הברזל' מצטרף לאחיו הוותיקים בספרייה עם החותמת המיוחדת של מחברו.