המעצר הוארך
המעצר הוארךצילום: אוליבר פיטוסי. פלאש 90

כתבי אישום הוגשו ביום שישי האחרון לבית משפט השלום בראשון לציון נגד יעקב שמואל, עו"ד דני גבעתי, עו"ד טל שבתאי, אמיר עבד אל האדי, רונן יחזקאל וגלעד כהן.

לשישה מיוחסות, כל אחד לפי חלקו בכתבי האישום, עבירות קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף, עבירות מס כשימוש במרמה ערמה ותחבולה, הכנת פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים ועבירות נוספות.

בנוסף מיוחסות לשמואל ולעו"ד גבעתי עבירות של שיבוש הליכי משפט ובידוי ראיות.

לפי כתבי האישום, בראשית שנת 2014, החל הנאשם, יעקב שמואל, לעסוק בארגון מיזם עברייני שמטרתו הנפקת חשבוניות פיקטיביות והפצתן תמורת עמלה, במרבית המקרים בתחום הבנייה. לשם ביצועה של התכנית העבריינית פנה שמואל במועדים שונים לנאשמים ולאחרים.

הקבוצה הפעילה חברות לצורך הוצאת חשבוניות פיקטיביות וביצעה עבירות שונות, שעיקרן מכירת חשבוניות מס פיקטיביות תמורת תשלומי עמלה. כמו כן אפשרה הקבוצה לאחרים, תמורת עמלה, לעשות שימוש בחברות קש שנרשמו על שם חברי הקבוצה לשם הפצת חשבוניות פיקטיביות. בחלק מהמקרים רכשה הקבוצה חברות שניהלו פעילות חוקית קודם לכן, והסבה את פעילותן להנפקת חשבוניות פיקטיביות, או הקימה חברות חדשות שמטרתן הנפקת חשבוניות פיקטיביות.

במקרים אחרים, עשתה הקבוצה שימוש בחברות שביצעו פעילות חוקית, ללא ידיעת בעליהן, לצורך הוצאת החשבוניות הפיקטיביות. הקבוצה זייפה ייפויי כוח ומסמכים אחרים של אותן חברות, על מנת ליצור מצג לפיו חברות אלו הוציאו את החשבוניות הפיקטיביות במסגרת פעילותן כדין.

שמואל ניהל והתווה את פעילות הקבוצה. חלק מחברי הקבוצה פעלו לאיתור וגיוס אנשים, הנתונים, על פי רוב, במצוקה נפשית או כלכלית, על מנת שישמשו אנשי קש בחברות המפיצות. הנאשמים גבעתי ושבתאי, שהנם עורכי דין, ערכו מסמכים משפטיים המסמיכים את אנשי הקש כמנהלים ובעלי מניות בחברות המפיצות, וזאת על מנת ליצור את התשתית לפעילותה העבריינית של הקבוצה. שמואל ונאשמים נוספים שכרו את שירותיהם של אנשי קש שונים שמטרתם להתחזות לבעלי מניות, מנהלים ומורשי חתימה בחברות המפיצות, לצורך פעילותם העבריינית.

החשבוניות הפיקטיביות נמסרו לחברות שרכשו אותן לצרכי התחמקות מתשלום מס ערך מוסף ומס הכנסה. בנוסף, המפיצים בשטח או אנשי הקש מסרו חשבוניות פיקטיביות לחברות המקזזות. חשבוניות אלו הוזמנו ונרכשו על ידי החברות המקזזות, לצורך ניכוי סכומי מס התשומות וההוצאות שנרשמו בחשבוניות.

על מנת להקים את התשתית להפצת החשבוניות הפיקטיביות, כללה פעילות הקבוצה שורת עבירות על חוק העונשין, בין היתר פתיחת החברות במרמה, תוך מסירת פרטים כוזבים על פעילות החברות; זיוף מסמכי העברת הבעלות והחשבוניות בחברות המרומות; שימוש בחותמות מזויפות; הכנת פנקסי חשבונות מזויפים; הנפקת חשבוניות ללא סמכות כדין במטרה להתחמק ממס, ועוד.

שמואל ביצע ב-12 הזדמנויות פעולות שונות שעיקרן שיבוש הליכי המשפט, כאשר במספר הזדמנויות פנה למספר חברי הקבוצה בבקשה למסור מידע מוטעה על פעילותה לרשויות החוק, להסתיר ולהשמיד חומרי חקירה ועוד. באחד המקרים שיבש עמו הליכים גם עו"ד גבעתי.

הקבוצה הפיצה, בעצמה או באמצעות אחרים, 1490 חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של 604,137,471 ש"ח כאשר סכום המע"מ בגינן עומד על סך של 92,324,735 ש"ח.

בדיון שהתקיים ביום שישי הוארך מעצרם של שמואל, יחזקאל, כהן ואל האדי עד להחלטה אחרת, וכן נקבע שחרורם של עוה"ד גבעתי ושבתאי למעצר בית.