כבר לא מה שהיה פעם. מוסכים
כבר לא מה שהיה פעם. מוסכים צילום: אנה קפלן, פלאש 90

משרד החינוך ואיגוד המוסכים הישראלי חתמו על שיתוף פעולה עם ממשלת גרמניה בתחום לימודי מקצועות הרכב. ההסכם משלב בין ההוראה לתעשייה במטרה לאפשר לתלמידים לעבוד בתחום מכונאות הרכב כבר בגילאי התיכון.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, למהלך הישראלי גרמני אותו הוא מגדיר כמהפיכה של ממש.

במסגרת שיתוף הפעולה הוסכם כי משרד החינוך הגרמני יסייע לישראל בתחום תכניות הלימוד, הסמכות מקצועיות, הכשרת המורים והידוק הקשר בין מוסדות החינוך לתעשייה. בנוסף, הצוותים הגרמניים יסייעו למערכת החינוך הישראלית בבניית מודלים לשילוב התעשייה בהוראה המותאמים לתקנים האירופאיים ולסטנדרטים המקצועיים המקובלים בגרמניה ובמדינות נוספות במערב.

במקביל להסכם בין משרדי החינוך נחתם הסכם לפיו יוכל איגוד המוסכים להסמיך מורים ובוחנים ולהעניק תואר 'מאייסטר' הגרמני הנחשב לתואר הגבוה בעולם בלימודי רכב, לימודים המשלבים הייטק במערך תעשיית הרכב.

"להם יש את מערכי הלימוד המתקדמים ביותר בעולם כי הם מדינה יצרנית עם החברות המובילות בעולם ונקבל גישה לדברים החדשניים ביותר בתעשייה", מספר לוי.

כשהוא נשאל אודות התנהלות הענף עד כה, מספר לוי על בצורת ארוכת שנים בתחום. "מתחילת שנות האלפיים משרד החינוך "הרג" את החינוך הטכנולוגי, והחינוך למכונאות רכב נשאר רק במשרד הכלכלה. התלמידים התמעטו ומי שהיו לא הגיעו לחימוש אפילו, ולא עברו לענף. למדו רכב ברמה נמוכה וזה היה תחום שהתאפיין בנוער שוליים וכעת הדבר משתנה. אנחנו מתחילים ללמוד רכב בצבא או מאוחר יותר אצלנו כהנדסאים. אנחנו מחדשים את זה וממנפים את הטכנולוגיה החדשה בענף הרכב".

כשנשאל אודות האינטרס הגרמני בהסכם שיתוף הפעולה המדובר הוא מציין כי מדובר בחלק מהמהלך הכולל בין שתי הממשלות, זו של גרמניה וזו של ישראל, לציון חמישים שנה לכינון היחסים בין המדינות, אירוע שצוין כזכור בישיבת ממשלה משותפת לשתי הממשלות ומסתבר שיש לו גם השלכות מעשיות רבות.

בהקשר זה מציין לוי את פעילותו הנמרצת של הקונסול הישראלי דן שחם ואת הרצון הטוב הגרמני, ראיית שיתוף הפעולה עם ישראל כתרומה חשובה. זאת לצד אינטרס כלכלי גרמני המייצרת כלי רכב וציוד ומבקשת לעגן ולחזק את אחיזתה בישראל ובמדינות נוספות עימן היא מקיימת שיתופי פעולה דומים.

לוי מספר על שורת מפגשים של בכירי הענף ונציגיו בגרמניה עם בכירים מקבילים ונציגי התעשייה ומפעלי הרכב שם, מפעלים השומרים על נציגות מכובדת בישראל, "מדובר באינטרס משותף", הוא אומר: "הם מרווחים מבחינת המכללות שלהם עוד הכנסה ותנועה", הוא מזכיר.

להערכתו של לוי המהלכים עליהם סוכם בין המשרדים יחל להיראות בשטח בעוד כשנה, אז ייצאו משלחות ישראליות ללימודים והשתלמויות בגרמניה ומומחים גרמניים יגיעו לישראל להכשרת מורים ומדרכיכים ישראליים לתחום.

"מעבר לזה כבר שלחנו חבר'ה שלנו לבתי הספר התיכוניים. יש ביקוש רב למקצועות השילוב של מכונאות הרכב וטכנולוגיה מתקדמת. מדובר בענף חדש לחלוטין. יש כבר כמעט חמישים בתי ספר שלומדים בהם את מקצועות הרכב. כעת נעמיק את לימודי האנגלית כדי לאפשר לימודי הנדסאות והנדסת רכב בהמשך".

"אנחנו מייצרים אופק מכיתה י' ועד רמה של מהנדס רכב", הוא אומר ומציין כי בפועל הטכנולוגיות הישראליות נמצאות כבר כעת כמעט בכל רכב בעולם בצ'יפים כאלה ואחרים. ומה לגבי ייצור רכב ישראלי של ממש? את החזון הזה לוי לא רואה מתממש בקרוב, אם בכלל. "תעשיית הרכב בעולם מצטמצמת כי העלויות גבוהות, הדרישות גבוהות לרמת זיהום ורעש נמוכות מאוד והדבר מצמצם את מספר המפעלים בעולם, אנחנו רואים מיזוגים של מפעלים, וקשה לי לראות מישהו שיוכל להרים מפעל רכב בישראל. זה יקר מאוד לאור הדרישות. אנחנו לא צריכים להתנצל. אנחנו יכולים להתגאות בעשייה שלנו בתחום הזה".