נכים. למצולמים אין קשר לידיעה
נכים. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (שלישי) בהתנהלות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות, האחראי על בדיקת כשירות נהיגה לאנשים עם מוגבלויות והענקת זכות לכלי רכב מותאמים לנכים.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הורים לילדים מקבלים רכב שאינו מתאים להם ואין באפשרותם לטפל בילדים בזמן נסיעה. לדוגמא, אם הילד חטף התקף אפילפסיה ההורים חייבים לעצור את הרכב בצד הכביש ומסתכנים בתאונת דרכים. בנוסף קבלה אלהרר על זמן המתנה ממושך (45 ימים) לבדיקות כשירות הנכים למבחני נהיגה.

אבנר עורקבי מארגון הנכים בישראל 'אהב"ה', הדגיש כי לכל הילדים הנכים בישראל מוקצה פיאט דופלו, רכב מסחרי שאינו מתאים לנוסעים, ואינו מאפשר לטפל בילד פגוע תוך כדי נסיעה.

ענבל שובלי, אם לילדה עם מוגבלות, סיפרה כי היא ביקשה רכב סיטרואן ג'מפי עם הגבהה כדי לאפשר לה לטפל בילדה הזקוקה לטיפול מדי מספר שעות, ואילו בועז ליפשיץ, נכה פרקינסון ולב, התלונן על יחס משפיל בוועדה רפואית, ועל המצאת בעיה נפשית אצלו ע"י רופאי הועדה. "זו התעללות לשמה. בכיתי והתביישתי", אמר.

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים הוסיפה את "היד הקלה להקפאת רישיון הנהיגה לנכה בגלל טענת אי-כשירות". דוד הרטום, סיפר כי נתבקש עקב גילו לערוך בדיקת עיניים ובינתיים רישיון הנהיגה שלו הוארך בחצי שנה, אך הוזמן לבדיקה במשרד התחבורה רק יותר מחודש לאחר שהסתיימה הארכת הרישיון.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הדגיש כי "מתייחסים כאילו רכב לנכה הוא שעשוע או לראווה – ובאמת אלו הרגליים של האדם הנכה", ולדברי ח''כ תמר זנדברג (מרצ) "כל בני השבעים ומעלה בארץ מוזמנים לבדיקה במכון, ואילו המכון פתוח רק שעתיים בשבוע, עם תנאי קבלה קשים כמסדרון צר וחדר המתנה קטן. התנאים ידועים למנהלי המכון – אך דבר לא נעשה".

ד"ר רז דקל, מנהל המכון מזה שנה, השיב כי "חלק מהטענות נכונות ומבוססות, מספר הפניות לשנה הוא כ-40,000 ולהערכתנו אלו רק כ-50% מאלו שירדו בכשירות נהיגתם, אך הרופאים אינם מדווחים בגלל משך ההמתנה הממושך. יש לנו רק 45 עובדים, מתוכם כ-30 בלבד בת"א. התנאים הפיזיים קשים ולא ברמה שהייתי מעוניין".

עוד ציין כי בן 70 ומעלה צריך להגיע לרופא המשפחה ואם הוא מציין כי אין בעיה - אין צורך בבדיקת המכון. "נהגים מקצועיים המבקשים לחדש רישיונות נהיגה למעשה מסבסדים את הרישיונות לבעלי מוגבלויות. ישנה התנגדות להכנסה של טכנולוגיות חדשות בשירות המדינה - וכל עוד המכון ימשיך לעבוד על הנייר, הוא לא יוכל להתייעל". הוא הדגיש כי המכון אמנם ממליץ על התליית הרישיון, אך יש להבדיל בין סיבות רפואיות למנהליות.

לימור לוריא, מנהלת אגף במוסד לביטוח לאומי, מציינת מחסור בקריטריונים ברורים להתאמת הרכב. על פי מידע שקיבלו 20% מהאנשים שמקבלים קצבת ניידות - אינם נוהגים. "חלק גדול מהאנשים בכלל לא רוכשים את הרכב שקבע להם המכון. לכן, אולי נכון לתת את הכסף לאדם והוא ייעזר בכלי הרכב המתאים לו, לפי כראות עיניו".